Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
03
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Albert Mulder
Dossier: Economie
Soort:

Shoot the Cowboy!

Sales getraind te vertellen wat Klant wil horen. Hoe Inkoop kan bepalen wie de Expert is!

Er was eens…
Een crisis. O nee, er was eens een bedrijf dat een slecht resultaat had geboekt en de crisis kreeg de schuld. Tenslotte had iedereen er last van. De oorzaak was duidelijk: bankencrisis, bouwcrisis, oliecrisis….crisis! Als de kosten hoger zijn dan de baten en het bestaansrecht van een organisatie in gevaar komt, dan moet er SNEL worden ingegrepen. Brainstorm op de hei was het gevolg om de opties op korte termijn te bepalen hoe het resultaat te verbeteren. Resultaat bleek vaak: meer verkopen, hogere verkoopprijs, kosten verlagen en / of onderscheidend vermogen vergroten (lees kwaliteit verhogen).

Helaas uw klant ging minder besteden en wilde gelijktijdig ook nog minder betalen. Kwaliteit verhogen leek ook geen optie, kost geld en tijd (en dat is juist vaak het al het probleem). Kosten verlagen oftewel personeel ontslaan, inkoopprijzen verlagen en betalingstermijnen verlengen. Inkoop werd gevraagd op korte termijn besparingen te realiseren, scherper inkopen door leveranciers ‘meer’ onder druk te zetten.

Welke weg naar Rome?
De succesvolle weg naar Rome is de combinatie om gelijktijdig de kwaliteit te verhogen en de kosten te verlagen. De beste besparing is iets niet doen door proces te verbeteren. Kwaliteit verhogen door product of dienst technisch te verbeteren.

De technische innovatie gaat hard tegenwoordig. Vrijwel onmogelijk bij te houden op alle inkoopgebieden. Dit is de kerntaak voor de echte Willy Wortels. Zij kunnen deze ontwikkelingen toepassen en proces –en technische innovaties creëren. Dit groepje mensen is erg klein. Diegene die de leverancier aan haar kan binden en specifieker nog de Willy Wortel krijgt toegewezen, zal samen met haar experts de innovaties aanjagen. Die organisaties zijn in staat om op korte termijn de kosten te verlagen en de kwaliteit te verhogen.

De echte expert geeft inzicht
Inkoop heeft één van de belangrijkste tools in handen om waarde toe te voegen aan haar organisatie. Het selectieproces is namelijk de fase waarin de leveranciers vooraf kunnen bewijzen wat ze voor hun opdrachtgever kunnen betekenen. Welke waarde ze kan toevoegen en welke besparingen er mogelijk zijn (zonder het rendement aan te tasten). Het faciliteren van het selectieproces, zorgt voor het benodigde inzicht met welke leveranciers de concurrentiestrijd kan worden gewonnen.

Shoot the cowboy!
Elimineer de omzet bij de cowboys die meer beloven dan waarmaken. Zorg dat die omzet naar de leveranciers gaat die de benodigde expertise in huis hebben om uw resultaat te verbeteren.

Reacties:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.