Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
12
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Supply Chain
Soort: ,

Spanning in keten door nieuw verdienmodel

Spanning in keten door nieuw verdienmodel

“Wanneer je toeleveringsketen volledig verbonden is, moeten alle onderdelen daarvan snel kunnen schakelen. Dat is niet altijd even gemakkelijk. Zelfs de kleinste stapjes die we zetten hebben voor onrust in de keten gezorgd.” Volgens Lou Korf, Plant manager bij Ravo, is het optimaliseren en digitaliseren van de keten daarom een jarenlang proces. Deze verandering is echter nodig, omdat het bedrijf transformeert van traditionele veegmachinefabrikant naar leverancier van schone straten.

Om deze transformatie te verwezenlijken maakt Ravo gebruik van Internet of Things (IoT) toepassingen. Dat is ook voor haarzelf een grote aanpassing, legt Korf uit. “Toen wij net begonnen was onze onderdelen magazijn en onze productie magazijn één en dezelfde. We zagen in onze MRP geen verschil tussen onze voorraad voor machines en onze voorraad voor productie. Daardoor zaten onze MRP-ers de hele tijd achter de telefoon, maakten we volop gebruik van Excelbestanden en waren we vooral reactief in plaats van proactief met onze voorraad bezig.”

Monitoring
IoT heeft toeleveringsketens in potentie veel te bieden. Doordat het de keten aan elkaar verbindt wordt het makkelijker om activiteiten binnen de keten, vanaf de productieontwikkeling tot aan de verscheping te monitoren. Hierdoor wordt het voor alle partijen binnen de keten makkelijker om op veranderingen te reageren. Voor Korf is dit heel belangrijk. “Wij zijn nu volop aan het innoveren, maar missen wel snelle feedback van de markt. Wanneer je bezig bent met productontwikkeling kan je er achter komen dat je iets hebt ontwikkeld dat de klant volstrekt niet gebruikt. Door producten beter te monitoren kunnen we echter dingen zien die we nu niet zien.”

Concurrentie
Ravo is samen met het Franse Mathieu en het Britse Scarab onderdeel van moederbedrijf Fayat. Samen vormen ze Fayat Environmental Solutions en worden ze gedreven door de zogeheten ‘Broken Glass Theory,’ het idee dat een schonere stad ook leidt tot minder criminaliteit. Dat heeft hen veel succes opgeleverd; Ravo is actief in 170 landen. Toch kan ook dit bedrijf niet aan de nieuwe realiteit ontsnappen. Korf noemt ten eerste de toegenomen concurrentie. “We waren vroegere machineproducenten die onderdelen en diensten er maar bij deden. We werkten veel samen met dealers, legden de onderdelen bij hen neer, trainden ze, en hadden er daarna geen omkijken meer naar. Inmiddels is de techniek zo doorontwikkeld dat een veegmachine zo gekopieerd is. De concurrentie vanuit het buitenland neemt hierdoor toe.”

Bol.com
Een ander probleem is wat Korf het ‘bol.com effect’ noemt. “In het verleden hadden wij niet de behoefte om ene product vandaag te bestellen en morgenavond in huis te hebben. Nu gaan klanten echter steeds meer zaken van je eisen. Wanneer je aangeeft dat je een webportal hebt, is hun verwachting dat je binnen 24 uur levert. Ons gedrag veranderd door dit soort zaken en dat zien wij ook in onze industrie gebeuren. Wij moeten onze toeleveringsketens in deze ontwikkeling meenemen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij hebben recent een design thinking sessie gedaan, waaruit bleek dat we onze ketenpartners via SAP Hana aan elkaar moeten verbinden. Veel bedrijven zijn daar nog helemaal niet klaar voor. Bovendien is het niet zo dat wanneer je SAP Hana aanzet, al je problemen binnen een half jaar zijn opgelost.”

 

 

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.