Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
09
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Martijn Duijts
Dossier: Inkoop
Soort:

Specialiteit du chef

Inkoop is naar mijn mening een specialiteit binnen organisaties waarbij gedreven inkoopspecialisten tot het beste resultaat willen komen.

Waar ontleent een speciaalzaak zijn bestaansrecht aan? Opdrachtgevers komen er omdat ze weten dat ze daar bijzondere kennis of vaardigheden vinden waar ze naar op zoek zijn. Blijkbaar is men bereid te betalen voor deze kennis anders heeft ook een speciaalzaak geen bestaansrecht. Al enige tijd signaleer ik als inkoopadviseur in mijn opdrachten voor de rijksoverheid een tendens naar schaalvergroting. Voortvloeiend uit de huidige en aankomende bezuinigingen zie je een trend ontstaan om meer te clusteren en te centraliseren. Ook inkoop ontkomt hier niet aan en ik vraag mezelf af.. . ‘is schaalvergroting en centralisatie een positieve ontwikkeling voor inkoop’? Ik ben van mening van niet.

Bij deze afweging vraag ik me af: ‘hoe gaat de klant dit ervaren’? Wordt de klant een nummer bij het loket? Wie krijgt hij tegenover zich en is dit de juiste gesprekspartner? Wat betekent dit voor het resultaat van het inkoopproces? Dat de trend van clusteren en centraliseren de komende jaren door zal zetten binnen de overheid is een feit. Ik ben echter wel van mening dat deze trend niet per definitie betekent dat afdelingen letterlijk bij elkaar gezet moeten worden maar juist te kiezen voor centrale aansturing van decentrale inkoop speciaalzaken. Als het de wens is van de departementsleiding in de taakstelling om inkoop te centraliseren dan kan dat prima bij de afdeling van de Coördinerend Directeur Inkoop (CDI). Uitgaande van de bewezen staat van dienst van de decentrale inkoopafdeling kan deze blijven waar ze zou moeten zijn. Dicht bij haar eindklant, dicht bij het departement.

Hierdoor ontstaan in ieder geval drie voordelen. Als eerste, kan de CDI haar rol binnen de departementen verder ontwikkelen. Als centraal aanspreekpunt met de input van de decentrale afdelingen ontstaat er inzicht in de trends en behoeften van de totale organisatie. Hierdoor is de CDI in staat om de vraag te bundelen en aanbestedingen, al dan niet Interdepartementaal, nog beter te plannen en uit te voeren; Tevens kunnen vanuit de centrale regierol afspraken gemaakt worden over standaardistatie binnen inkoop. Het laatste en niet geheel onbelangrijke voordeel, er voorkomen wordt dat de eindklant straks terug (bij af) is bij een variant van het vroegere Rijksinkoopbureau.

Door Martijn Duijts
Martijn Duijts is werkzaam als zelfstandig inkoopprofessional.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.