Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
25
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Global
Soort:

Sportindustrie moet inkoopproces professionaliseren

Sportindustrie moet inkoopproces professionaliseren

De sportindustrie moet inzicht krijgen in haar gehele toeleveringsketens, haar inkoopprocessen versnellen en zich meer focussen op vraag-gedreven inkoop. Alleen zo kunnen de grote merken zich aanpassen aan de vluchtigheid van moderne sporttrends. Zo stellen Mammut Sports Group en Foursource tijdens de ISPO Digitize Summig, waar de digitale trends in de sportwereld besproken worden. 

De sportindustrie doet er gemiddeld tussen de 80 en 150 dagen over om een product te ontwikkelen. Oliver Pabst, CEO bij Mammut, stelt dat dat een ouderwets lange tijd is in een wereld waar de consumentenvraag sneller verandert dan ooit te voren. Dat blijkt ook uit de cijfers van sportbedrijven die te maken krijgen met krappere winstmarges en marktverzadiging. 

Algoritmes
Mammut is daarom een samenwerking aangegaan met digitaal inkoopplatform Foursource. Volgens Jonas Wand, hoofd strategie bij het software bedrijf, zijn de meeste sportmerken slechts bekend met 50% van hun toeleveringsketen, waardoor ze niet snel op trends kunnen reageren. Foursource koppelt daarom via algoritmes de juiste producent aan de juiste leverancier. Daarnaast kunnen sportmerken op het platform contracten tenderen en productiecapaciteit bieden. Zo wordt het inkoopproces sneller, transparanter en duurzamer volgens de organisatie.

Inkooptransformatie
Pabst stelt dat transparantie en digitalisatie alleen niet genoeg is. Inkoopafdelingen in de sportindustrie laten zich nu volgens hem te veel leiden door lange-termijn prognoses. In plaats daarvan zouden ze zich feel meer moeten richten op de actuele vraag. Hij denkt dat de gemiddelde tijd voor de ontwikkeling van een product zo kan worden verlaagd naar 40 dagen. Pabst verwacht dat op de lange termijn alleen de bedrijven die deze inkooptransformatie succesvol implementeren zullen overleven.  

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.