Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium partners

Gold partners

Silver partners

29
05
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort:

“Stereotype inkoper bestaat niet meer”

“Stereotype inkoper bestaat niet meer”

“Vroeger werd ‘de inkoper’ gezien als een afstandelijke prijsknijper. Een ruwe man die solitair stond in zijn eigen organisatie”, vertelt Jan Roddeman, Manager Vakopleidingen bij NEVI Purspective. “Deze stereotype inkoper bestaat niet meer. De betrokkenheid van de inkoper is vergroot en de functie maakt een professionalisering door.”

Roddeman ziet dat het vak interessanter is geworden. “Waar de inkoper 20 jaar geleden nog voornamelijk een besteller was, is dat tegenwoordig niet meer zo. Door de crisis moet elke functie heel goed aantonen wat haar toegevoegde waarde is. Binnen inkoop heeft er daardoor een hoge mate van professionalisering plaatsgevonden. Dit heeft ervoor gezorgd dat de functie aantrekkingskracht heeft gekregen, waardoor veel diverse profielen worden aangetrokken. Zowel mensen met een communicatie-achtergrond, als voormalige ICT-ers vinden hun weg naar Inkoop. De diversiteit in inkoopvolwassenheid van organisaties en de types binnen inkoop zorgen ervoor dat je niet meer kunt spreken van één stereotype.”

Professionalisering
Waar blijkt dit uit? “Op het gebied van leveranciers kunnen we sneller een deal maken, beter leveranciers identificeren en softwarematig is het makkelijker om prestaties bij te houden. Daarnaast is de inkoper intern hard aan zijn imago aan het werken. De inkoper spreekt vaker de taal van de business, wat ervoor zorgt dat de business anders naar de inkopers gaat kijken. Inkoop heeft zich naar functionele excellentie gemanoeuvreerd en richt zich nu steeds meer op interne en externe samenwerkingen. Al die verwachtingen, ontwikkelingen en ondersteunende processen en systemen duwen Inkoop naar een hoger niveau.”

Betere positie
“De professionalisering zorgt er op zijn beurt weer voor dat er meer aandacht is voor Inkoop binnen de organisatie. Inkopers krijgen zodoende steeds vaker managementfuncties. Mijn idee is dat inkoop zich in veel organisaties heel duidelijk gemanifesteerd heeft en ook een betere positie heeft verworven.”

Scope van Inkoop
Betekent dit dan ook dat de scope van Inkoop is veranderd? “Qua inkooponderwerpen blijft kostenreductie nog steeds hot. Een organisatie moet toch overleven en overleven is voornamelijk geld binnenkrijgen. De onderwerpen die tegenwoordig ook veel aandacht krijgen zijn leveranciersmanagement, contractmanagement en supply chain management”, aldus Roddeman.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Fred Wittmaekers | 12-06-2017 om 15:38

    Helemaal mee eens dat er geen “stereotype” inkoper meer is. Wat ik wel kenmerkend vind voor nog steeds het gebrek aan “business focus” (lees: geld verdienen; bestaansrecht, onderscheidend vermogen) in de traditionele inkoopdenkwereld is de quote van Rodderman in de laatste alinea: “Qua inkooponderwerpen blijft kostenreductie nog steeds hot. Een organisatie moet toch overleven en overleven is voornamelijk geld binnenkrijgen”. Kostenreductie gaat namelijk vooral over geld binnenhouden; helemaal niet over geld binnenkrijgen. Toch een aanzienlijk verschil.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.