Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
12
05
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Economie
Soort:

Sterkste groei nederlandse productiesector in vijftien maanden

De NEVI YACHT PMI® steeg in november voor de zevende maand en ging van 54.0 in oktober naar 55.2. De Nederlandse productiesector groeit daarmee voor de vijfde achtereenvolgende maand. Bovendien is het cijfer van november hoogst sinds augustus 2004.



De PMI steeg vooral door de sterkere groei van de productie en het aantal nieuwe orders. In beide gevallen de grootste stijging in vijftien maanden. Bovendien steeg de werkgelegenheid.

In november groeide de productie voor de zevende opeenvolgende maand. Het aantal nieuwe orders steeg door een grotere binnenlandse en buitenlandse vraag. het aantal nieuwe buitenlandse orders steeg echter minder snel dan in oktober.

 
Over het algemeen beschikten bedrijven over voldoende extra capaciteit om de toename van nieuwe orders op te kunnen vangen. Ook werden bestaande voorraden verbruikt. Daardoor nam de voorraad gereed product voor de vijfde achtereenvolgende maand af.

Voor de tweede achtereenvolgende maand breidde het personeelsbestand uit. vooral door de inzet uitzendkrachten. Hoewel slechts gering. was deze stijging wel het grootst van de afgelopen viereneenhalf jaar.

Voor de vijfde achtereenvolgende maand kochten de bedrijven meer materialen in: het meest in vijftien maanden. Desondanks bleven de voorraden ingekochte goederen slinken door voorraadreductiebeleid van een aantal bedrijven. De inkoop door bedrijven legde extra druk op leveranciers en droeg zo bij aan de grootste toename van de gemiddelde levertijden in zestien maanden. Bovendien waren er tekorten aan bepaalde grondstoffen.

De inkoopprijsinflatie door sterk gestegen olieprijzen bleef hoog. hoewel lager dan in oktober met het hoogtepunt in tien maanden. De matige stijging van de verkoopprijzen dwong de meeste bedrijven om zelf het grootste gedeelte van de kostenstijging op zich te nemen.

Bron: persbericht NEVI

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.