Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
09
04
13
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Steve Jobs, de biografie

Was de inkoop bij een vooruitstrevend en innovatief bedrijf als Apple de afgelopen jaren al business gedreven? Jazeker, maar niet alleen de inkoop, ook alle andere ondersteunende processen stonden in het teken van de business die met strakke hand door Steve Jobs werd geleid. Vanuit die gedachte is het voor inkopers interessant te lezen hoe een bedrijf ontstaat, hoe het zijn business ontwikkelt en hoe het zelfs een compleet nieuwe industrie tot stand kan brengen. In de biografie over Steve Jobs geschreven door Walter Isaacson kun je het allemaal teruglezen. 

Visionair, genie of psychopaat?
Bij het lezen van de biografie bekruipt je het onprettige gevoel dat Steve Jobs een aantal serieuze trekken had van een psychopaat. Een man met twee persoonlijkheden en slechte eigenschappen als onbeschoft, in zichzelf gekeerd, cynisch, eigenwijs en meedogenloos. Eigenschappen die consequent tot aan het eind toe worden beschreven. Omdat hij auteur Walter Isaacson zelf had uitgenodigd een biografie te schrijven en vooraf geen enkele zeggenschap wilde over de tekst, geeft dat een zeer compleet en onthullend beeld over de persoon Steve Jobs.

Dat onprettige gevoel verdwijnt wel enigszins naar de achtergrond als het verhaal over het succes van Apple en in mindere mate Pixar meer en meer op de voorgrond treedt. Wat dan opvalt zijn positieve eigenschappen van Jobs als aandacht voor detail (vorm heeft functie), visie, lef, vastberadenheid, focus, genialiteit en doortastendheid. Eigenschappen die nagenoeg niets met management vaardigheden te maken hebben, maar alles met leiderschap en visie.

Managementlessen
Is het dan wel een biografie? Jazeker, het leven van Steve Jobs staat centraal, vanaf zijn geboorte tot zijn dood anderhalf jaar geleden, met al zijn hoogte- en dieptepunten. Daarnaast is het ook een managementboek over onder meer leiding geven, onderhandelen, inspireren, innoveren, markt bewerken, in de markt zetten en niet te vergeten inkopen. Steve Jobs bemoeide zich namelijk met alles binnen zijn bedrijven en dus ook met inkoop.

In die zin was hij vanuit de business zeker bezig met inkoop. Inkoop in dienst van het ultieme ontwerp van zijn producten en op basis van het principe ‘less is more’. Als iets nog niet bestond stuurde hij zijn mensen op pad om het te zoeken of te laten produceren. Steve Jobs drukte overal zijn stempel op. Van het ontwerp van de binnenkant van de eerste Macintosh en het thema bij de marketingcampagnes (Think different!) tot en met de keuze van de strategische partners, het karakter van de tekenfilmfiguren en het persoonlijk introduceren van nieuwe producten als de iPod en de iPhone. 

Gelukkig verhaalt het boek niet alleen over de successen. Het falen wordt eveneens beschreven, zoals het op nadrukkelijk verzoek van Steve Jobs aantrekken van John Sculley als CEO, omdat Jobs niet beschikte over een aantal basis managementvaardigheden. Daarnaast staat Isaacson bijvoorbeeld stil bij het tussentijdse gedwongen vertrek van Jobs bij Apple en de introductie van de NEXT-computer in de periode erna. 

Change of business 
Het boek bevat een indrukwekkende opsomming van de producten en diensten, die Steve Jobs namens Apple en Pixar gedurende zijn leven introduceerde. Het waren echter niet alleen producten en diensten die het levenslicht zagen. Het was tevens een beleving. Met de introductie van iTunes zorgde hij zelfs voor een transformatie van een complete industrie (muziek).

Jobs was weliswaar geen uitvinder, maar wel geniaal in het combineren van ideeën, kunst en technologie op een manier die zijn weerga niet kent in de geschiedenis. Het maakt Apple tot een van meest waardevolle en invloedrijke bedrijven ooit en dit boek tot een fascinerend tijdsdocument of je nu idolaat bent van Apple of niet.

Eindoordeel
Wat kunnen inkopers leren van dit boek? In ieder geval hoe je business opzet, winstgevend maakt en zichzelf continu opnieuw laat uitvinden. Welke aspecten en activiteiten daarbij van belang zijn. Dat inkoop daarbij een belangrijke rol heeft gespeeld en nog speelt, komt het best tot uitdrukking in een uitspraak van Steve Jobs zelf halverwege het 720 pagina’s tellende boek. Als hij het heeft over het aantrekken van Tim Cook, de huidige CEO en dus opvolger van Jobs, vertelt hij: “Tim Cook kwam van inkoop, wat precies de juiste achtergrond is voor wat we nodig hadden”. 

De biografie over Steve Jobs komt traag op gang met de beschrijving van zijn jeugd en gebruik van veel lange zinnen. In de loop van het boek neemt het tempo toe als het gaat over Jobs zelf, over Pixar en natuurlijk over Apple. Het bedrijf dat onlosmakelijk met de naam van Jobs verbonden is en zal blijven. Het boek blijft je uitnodigen tot (her)lezen, ook als je het hebt weggelegd. Dat is niet alleen de verdienste van de persoon Jobs, maar ook van auteur Isaacson. 

Beoordeling: ****

Aanvullende literatuur
  • Jack Welch. Waar het om gaat, Jack Welch, John A. Byrne 
  • Anton Dreesmann: moed, macht & miljoenen, Jeroen Terlingen
  • Anton Philips 1874-1951 - Ze zullen weten wie ze voor zich hebben, Marcel Metze (managementboek van het jaar 2006)
  • Heineken, een leven in de brouwerij, Barbara Smit
  • Joop van den Ende, de biografie, Henk van Gelder
Boekgegevens
Auteur:
Walter Isaacson is de voorzitter van het Aspen Institute. In het verleden was hij onder meer hoofdredacteur van Time Magazine en CEO van CNN. Hij schreef eerder gezaghebbende biografieën van Benjamin Franklin, Henry Kissinger en Albert Einstein.

Paperback / 720 blz. / Nederlandstalig 
Spectrum / 1e druk, 2012 
EAN: 9789000315017
Bestellen
'Steve Jobs, de biografie ' is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Meer managementboeken
Klik hier voor de managementboeken in uw vakgebied.
De collectie wordt dagelijks aangevuld met de nieuwste titels.

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.