Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
02
15
Sander Koopmans
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Sander Koopmans
Dossier: Column
Soort:

Stop de verspilling van het online marketing budget!

Stop de verspilling van het online marketing budget!

Iedere inkoper heeft er wel één gemaakt: de spend cube. Deze spend cube laat zien hoeveel Euro’s wij aan welke leverancier betalen. Als we dan inzoomen op de NPR spend dan is er bij veel bedrijven één grote leverancier die in het oog springt: het media bureau. Het media bureau koopt de advertentie ruimte in voor televisie, radio en in de tijdschriften. In toenemende mate kopen zij nu de ‘Online’ advertentie ruimte in. En hierbij gaat het om serieuze bedragen. Bij veel organisaties wordt inmiddels meer dan 50% van het marketing budget Online besteedt. Echter door de inkoop van Online advertentieruimtes via het media bureau te doen laten veel organisaties geld en performance liggen.

Zoals ik al in eerdere columns heb gemeld is de inkoopafdeling vaak niet of maar heel beperkt aangehaakt bij de inkoop van marketing. Mogelijk heeft de inkoper zich (zijdelings) bemoeid met het contracteren van het media bureau. Enkele jaren geleden was dit media bureau nog essentieel om je advertentie ruimte (bijvoorbeeld op TV) attractief in te kopen. Immers het media bureau heeft twee waardevolle functies. Één van de belangrijkste functies was het volume voordeel dat het media bureau had. In theorie konden ze daarmee scherpe deals maken met bijvoorbeeld de Ster. Daarnaast had zij ook veel expertise op het gebied van een effectieve besteding van je advertentie euro. Om als organisatie rechtstreeks de advertentie ruimte in te kopen bij RTL was dus in principe duurder en ingewikkeld. Maar let op, de wereld is nogal veranderd sinds de opkomst van Online marketing. Deze verandering zet de rol van het media bureau in een ander daglicht.

Waar dit media bureau een heldere propositie had in de Offline wereld zo ‘grijs’ is haar toegevoegde waarde in de Online wereld. De oude mechanismen die gelden in de Offline wereld gelden niet in de Online wereld. Zo is de relatie met publishers (dus waar de advertentie getoond wordt) niet meer uniek toe behouden aan het media bureau maar kun je rechtstreeks zaken doen met de Online publisher. Daarnaast is de rol van het media bureau als ‘volume verzamelaar’ ook voor een deel weg gevaagd door de ‘Automated Trading’ mechanismes. Alsof dit niet genoeg is betaal je in veel gevallen ook nog veel te veel voor je Online advertenties omdat het media bureau grote marges op haar inkoop zet. Ook is de kostenstructuur bij het media bureau hoog waar je als klant ook weer voor betaald.

Een andere positieve ontwikkeling voor de inkoper, die in principe los staat van het individuele media bureau, is dat online adverteren veel meer fact based ingekocht kan worden. Dit in tegenstelling tot de offline. De effectiviteit van een campagne is direct zichtbaar in click ratio’s en natuurlijk de uiteindelijke aankopen. De magie van de ‘creativiteit’ maakt plaats voor cijfers en feiten. Gedegen kennis en inzet van de juiste tools is dan wel van groot belang. Zo betalen vele adverteerders voor advertenties die weliswaar op de pagina staan die bezocht wordt, maar niet in beeld zijn omdat ze onderaan die pagina staan en men vaak niet naar beneden scrolt. Er is technologie om dit inzichtelijk te maken waarmee het effectief inzetten van online marketing budget verbeterd.

De ervaring van Adjust is dat de gespecialiseerde bureaus beter zijn in de inkoop van Online advertentieruimte en zij schakelen sneller om de prestaties van je Online campagne te optimaliseren. Bureaus hebben meer kennis van alle Online kanalen en kunnen sneller reageren omdat de hele organisatie is ingericht op deze dynamische Online wereld. Kortom, er zijn vele mogelijkheden voor de inkoper om van waarde te zijn voor de marketeer! Aan de slag gaan met Online adverteren levert een kostenbesparing op maar ook een verhoging van de performance. Het mes snijdt in dit geval echt aan twee kanten.

Sander Koopmans
Door Sander Koopmans
Sander Koopmans is 14 jaar lang actief binnen inkoop en is nu werkzaam als inkoop adviseur bij Adjust. Sander heeft zich gespecialiseerd in de inkoop van marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.