Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
10
18
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Dossier: Inkoop
Soort:

Strategische transformatie topprioriteit inkopers

Strategische transformatie topprioriteit inkopers

53% van de inkopers wereldwijd geeft aan dat de omschakeling van tactische naar strategische inkoop de komende vijf jaar hun topprioriteit zal zijn. 19% wil dit verwezenlijken door zich meer te focussen op big data en analytics, terwijl 12% inzet op meer synergie met leveranciers. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 400 inkoopprofessionals, uitgevoerd door source to pay softwareleverancier Zycos.

Inkopers verwachten volgens het onderzoek ook dat hun werkzaamheden de komende vijf jaar ingrijpend zullen veranderen. 53% denkt dat deze transformatie gerelateerd is aan de digitalisering en automatisering van het vak. 22% denkt dat de rol van de inkoopafdeling binnen de organisatie zal verschuiven.

Kostenbesparing
Ondanks de grote verandering blijft volgens het onderzoek kostenbesparing een belangrijke prioritiet van inkopers. Wel stellen zij dat de onderhandelingsdruk in veel branches is verschoven naar de leveranciers. Hierdoor kijken inkoopmanagers meer naar procesmatige besparingen. Gemiddeld behalen inkopers een kostenbesparing van 12%.

Pijnpunten
Het onderzoek bespreekt ook de grootste pijnpunten van inkoopprofessionals. Zij blijken vooral last te ondervinden van een gebrek aan tijd en resources, een tekort aan ervaren medewerkers en groeiende politieke en economische onzekerheid. Ook zouden ze meer inzicht willen in leveranciersprestaties, en meer gebruik willen maken van gestandaardiseerde processen.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.