Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
03
Wim Nieland
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wim Nieland
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Sub-zero on the cool board

Inkoop is dodelijk saai. Ik kom regelmatig bij inkooporganisaties over de vloer en zie daar iedereen dezelfde saaie doelen nastreven. Nieuwe besparingen behalen, 100% rechtmatigheid, 100% duurzaamheid, een minimale magazijnvoorraad, een foutloos inkoopproces, een sluitend contractenregister, een nog hogere leverbetrouwbaarheid, hogere klanttevredenheid van interne klanten, en ga zo maar door. Afgezaagder dan dit verzin je het bijna niet. Niet dat het onbelangrijk is. Dat zeg ik niet. Maar ‘t is wel saai. Wie verzint er eens wat nieuws? Een nieuwe trend. Iets wat je mooi kunt hypen.

Ik vraag me dus af wat nou hip zou kunnen worden en waar we net zo warm voor lopen als voor voetbalplaatjes. Iets waar je je op verheugt en waar je al maanden naar uitkijkt. Er is jammer (en raar) genoeg niet iets als een inkoop-RAI met de laatste snufjes en trends. Een beurs waar je de Koenigsegg-CCX-voor-inkoop of de Aston Martin-DB9-voor-logistiek kunt bewonderen. Hoe komen wij inkopers in vredesnaam ooit aan onze nieuwste inkoopmodellen en –software? Waar halen wij de beste best-practice vandaan? Best karig zo. We doen onszelf tekort.

Logistici en transporteurs hebben een jaarlijkse vakbeurs. Eigenlijk elke vakdiscipline of branche wel. Waarom wij niet? Nevi organiseert wel veel congressen en seminars, maar er is nooit een inkoop-beurs met alleen maar nieuwe stuff. Zo´n beurs waar je op iedere stand een tasje krijgt met een folder en een pen. Zou daar geen behoefte aan zijn? Een huishoudbeurs voor inkopers. Overal gratis kijken en proeven. Of zouden er onvoldoende nieuwigheidjes en inkoopgadgets zijn? Als je als inkoopmanager hard bezig bent om jezelf en je afdeling te verbeteren op de saaie punten die ik al eerder noemde, dan zou het toch handig zijn om je in één middag helemaal te laten voorlichten. Trainers, vakbladen, opleiders, inkoopboeken, adviesbureaus, software boeren, vakverenigingen, headhunters, hoogleraren. Alles onder één dak. En een bruin café natuurlijk. Voor de sterke verhalen en om de deal te kunnen closen...

Misschien is het antwoord simpel: omdat inkopers al zo vaak op een beurs komen. Om zich te oriënteren op hun eigen nieuwe koopwaar. Alhoewel, dat ligt te veel voor de hand. Is het dan omdat we ons al die moeite niet gunnen? Nee, ook niet. We nemen ons zelf juist uiterst serieus. Zeker het laatste decennium. Te druk voor dat soort onzin? Zou kunnen. Maar ja, “Geen tijd of geen prioriteit” hoor ik mijn baas al zeggen. Ik denk dat het antwoord niet zo ingewikkeld is. Ik denk dat wij inkopers gewoon een saai volkje zijn. Dat wij helemaal links op het cool board hangen. Moeten we daar niet wat aan doen? Wij verdienen toch onze eigen fridge! Wat kunnen we samen bedenken om über-cool te worden? Dat je op een feestje respect krijgt omdàt je inkoper bent. Dat nieuwe bedrijfsstagiaires niet van de afdeling zijn te slaan, omdat ze geen genoeg van je verhalen over je onderhandelingssuccessen kunnen krijgen.

Gaaf zijn is helemaal niet moeilijk. Doe net als de marketeers: vertel aan iedereen hoe gaaf je bent en je bent het!Overdrijf, wees opportunistisch en vooral niet bescheiden. Piek zo vaak als je kunt en geloof in jezelf. Geloof in inkoop. Preek het goede nieuws en laat hierin geen kans onbenut. Na niet al te lange tijd ziet niet alleen je eigen directie in hoe belangrijk inkopers zijn, maar vinden je leveranciers dat ook opeens. Voor hen zal het glas weer half vol worden en dan kom je samen in positieve spiraal omhoog. Dan wordt je wakker op een dag en is inkoop helemaal niet meer saai.

Wim Nieland
Door Wim Nieland
Wim Nieland is directeur publiek bij adviesbureau AevesBenefit. AevesBenefit adviseert, levert interim oplossingen en voert executive search diensten uit voor alle commerciële functies binnen uw organisatie (inkoop, sales en marketing). Kijk voor meer informatie op AevesBenefit.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.