Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
21
10
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Bas Heerink
Dossier: Supply Chain
Soort:

Succesvolle relatie ontstaat niet vanzelf

Fouten in de supply chain worden altijd breed uitgemeten in de media. Een betere relatie met leveranciers kan schandalen voorkomen en tegelijkertijd ook leiden tot wel 40 procent meer waarde.

Waar het bij Supplier Relation Management (SRM) om draait is het creëren van een optimale mix tussen prijs, kwaliteit en de samenwerking met en betrouwbaarheid van leveranciers. Volgens David Atkinson, oprichter van consultancybedrijf Four Pillars, moeten bedrijven echter oppassen dat zij het onderhouden van een relatie niet als doel op zich gaan zien. Dit schrijft hij in een blog. Vaak zijn bestaande relaties het gevolg van een eerdere succesvolle samenwerking, maar deze situatie biedt geen garanties voor de toekomst.

Advies: draai een pilot
Het gaat bij Supplier Relation Management volgens Atkinson vooral over strategische samenwerking met leveranciers.. Dat gebeurt niet simpelweg door alleen het ondertekenen van een contract. Je moet de betreffende leverancier eerst goed analyseren en op basis daarvan een SRM-strategie bepalen. Dit is belangrijk, want je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat een succesvolle relatie vanzelf ontstaat. Een uitdaging is wel het volledig integreren van SRM in de sourcingprocessen van een bedrijf. Atkinson geeft als advies om een pilot uit te voeren om uit te vinden hoe een organisatie SRM kan inpassen in de bestaande bedrijfsvoering. 

Intensieve relatie waardevol
Bedrijven die SRM toepassen in hun bedrijfsvoering zijn hier doorgaans heel positief over. Zij melden gemiddeld een 2 procent hogere waarde over hun totale spend. Zeer intensieve strategische relaties leiden in enkele gevallen zelfs tot een 40 procent hogere waarde. Dit beschouwend lijkt het draaien van een pilot voor een SRM-strategie dan ook zeker interessant voor bedrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.