Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
11
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Supermarkten leven duurzame ambities niet na

Het bedrijfsleven schakelt nog veel te weinig over op de inkoop van duurzame palmolie. “Schande”, aldus het Wereld Natuur Fonds, dat vindt dat bedrijven zich ten onrechte hebben verschuild achter excuses.

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) hanteert een ranglijst waarop het de duurzaamheidsambities van grote levensmiddelenproducenten, zeepfabrikanten en supermarktconcerns op het gebied van palmolie vergelijkt. Het beleid van de Nederlandse supermarktconcerns noemt het, met uitzondering van Ahold, “teleurstellend”. Concerns als Superunie, C1000 en Jumbo/Super de Boer kopen niet of nauwelijks duurzaam in. Een aantal levensmiddelenconcerns, waaronder Unilever, DSM en FrieslandCampina oogsten meer lof van de natuurbeschermingsorganisatie.

Gebrek aan transparantie
Vooral omdat duurzaam geproduceerde palmolie inmiddels volop verkrijgbaar is, vindt het WNF dat bedrijven werk moeten maken van hun duurzaamheidsambities. Meer bedrijven hebben zich ten opzichte van 2009 gecommitteerd aan duurzame palmolie. Maar dit commitment vertaalt zich niet snel genoeg in concrete acties en tevens maakt het WNF zich zorgen om het gebrek aan transparantie. Zo zijn bedrijven vaak niet bereid om naar buiten te brengen hoeveel palmolie zij gebruiken, waardoor van buitenaf moeilijk te beoordelen is of zij hun bedrijfsvoering snel genoeg verduurzamen.

Schande
Momenteel vindt tien procent van de palmolieproductie op duurzame wijze plaats. Slechts de helft van deze voorraad vindt echter aftrek op de markt. Juist hierover is het WNF boos. Johan van de Gronden, directeur van het WNF: “Bedrijven hebben jaren gezegd dat ze wel wilden, maar er was geen duurzame palmolie verkrijgbaar. Nu is dat geen excuus meer. Tijd om de daad bij het woord te voegen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.