Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
07
Jon Jonoski
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Jon Jonoski
Categorie: Global
Soort:

Supermarktreuzen genoodzaakt tot inkoopsamenwerking

Supermarktreuzen genoodzaakt tot inkoopsamenwerking

De Britse supermarktreus Tesco en haar Franse tegenhanger Carrefour maakten deze week een inkoopsamenwerking bekend. Dit nieuws volgt slechts een paar dagen op de aankondiging van een inkoopalliantie tussen de de Franse ketens Auchan, Schiever en Casino en het Duitse Metro. Dit is bovendien de tweede inkoopsamenwerking van Carrefour dit jaar. Eerder sloeg het de handen ineen met landgenoot Système U.

Deze ontwikkelingen in de Europese supermarktwereld zijn volgens het Financieel Dagblad (FD) een gevolg van de uitbreiding van prijsvechters als Lidl en Aldi en de opkomst van Amazon als traditionele retailer. De e-commerce gigant richt zich met onder meer de aankoop van Whole Foods en de samenwerking met de Britse supermarktketen Morrisons steeds duidelijker op de detailhandel.

Lagere prijzen
Tesco en Carrefour gaan samen werken bij de inkoop van hun internationale leveranciers, eigenmerkproducten, marketingdiensten en dataverzameling. Zij hopen op deze manier betere producten voor lagere prijzen in de schappen te krijgen. Zo kunnen ze beter concurreren met rivalen als Aldi en Amazon.

Superunie
Het FD benadrukt dat ook Nederlandse supermarkten volop bezig zijn met inkoopsamenwerkingen. Kleinere ketens, verenigd in Superunie, werken bijvoorbeeld samen met buitenlandse merken als Markant en Lenta, terwijl Ahold Delhaize meedoet met het in Amsterdam gevestigde inkoopcollectief AMS.

Jon Jonoski
Door Jon Jonoski
Jon Jonoski is een enthousiaste journalist die zich graag verdiept in de wereld van inkoop en aanbestedingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.