Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
18
02
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Inkoop, Supply Chain
Soort:

Supply chain manager verdringt inkoopmanager

Supply chain manager verdringt inkoopmanager

De supply chain manager verdringt steeds meer de inkoopmanager. De vraag naar Inkoopmanagers is de afgelopen twee kwartalen gedaald met 19% en 7% ten opzichte van 2014. De vraag naar supply chain managers is in diezelfde kwartalen gegroeid met respectievelijk 16% en 10%. Toegenomen productie, groeiende e-commerce en supply chain optimalisatie veroorzaken de groeien in vraag naar supply chain professionals. Dat blijkt uit de arbeidsmarktanalyse van Yacht.

Zet de daling in de vraag naar inkoopmanagers in 2016 door? “In de private sector wel”, antwoordt Hilbrand van der Kooi, business development manager bij Yacht. “De supply chain manager krijgt een steeds bredere rol in de organisatie. Inkoop en supply chain worden hierbij steeds meer één geheel. Deze verschuiving is toe te kennen aan de groeiende inkoopvolwassenheid in organisaties.”

Ketensamenwerking
“Professioneel inkopen blijft wel van groot belang”, nuanceert de business development manager. “Maar integrale procesfocus en ketensamenwerking lijkt voorlopig het antwoord op de dynamiek binnen de industrie en logistieke dienstverlening. Veel organisaties willen niet meer alleen kosten besparen, maar veel vaker toegevoegde waarde creëren. Leveranciers zijn vaak ketenpartners en inkoop is slechts één onderdeel van het partnership.”

Specialisatie of verbreding
Wat kunnen inkoopmanagers doen om zich weer op de kaart te zetten? “Je kunt twee kanten op. Als inkoopmanager kun je een specialisatie of de verbreding opzoeken. Hierin zal je wel mee moeten nemen dat je meerwaarde moet creëren voor de onderneming. Het realiseren van kostenbesparingen is een ouderwetse rol. Het gaat nog steeds over kostenbesparingen, maar dan wel door middel van integrale verbeteringen samen met leveranciers”, aldus Van der Kooi.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Fokko Vos | 18-02-2016 om 19:01

    Helemaal mee eens! Alleen jammer dat het merendeel van de “oudere” MKB bedrijven dit nog niet in lijken te zien, en blijven hangen in de Inkoop 1.0 met een cowboy mentaliteit…

  • Janieta Zwep | 24-02-2016 om 10:53

    Ook helemaal mee eens. Ik ben van mening dat er (veel) verborgen kosten in het inkoop en logistieke proces zijn die lastig inzichtelijk gemaakt kunnen worden. De inkoop wordt nog vaak afgerekend op keiharde besparingen en dat het beste worden aangetoond door offerte A en B met elkaar te vergelijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.