Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
20
06
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Column
Soort:

'Synchroniseer productie en distributie supermarktwaar'

Supermarkten kunnen kosten besparen en aan efficientie winnen als ze de productievoorraden niet bij de leverancier laten liggen maar opnemen in hun eigen winkels en magazijnen. Dat stelt Piet van der Vlist in zijn proefschrift Synchroniseer de retail supply chain. waarop hij 29 juni promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.


Van der Vlist heeft een nieuwe logistieke keten ontworpen voor de detailhandel. waarbij de
distributie is afgestemd op de productie. Nu is die afstemming anders: supermarkten proberen de bevoorrading af te stemmen op de winkelbestellingen. Om hun voorraad laag te houden. bestellen
supermarkten vaak en in kleine hoeveelheden. Door naar de kosten binnen de volledige keten te kijken
ontdekte Van der Vlist dat synchronisatie van productie en distributie voordelen heeft. Niet de
kosten van het houden van voorraad. maar de kosten van order-verzamelen en distributie zijn de
grote kostenposten. Door minder frequent en grotere hoeveelheden te bestellen zouden supermarkten
beter af zijn.

In het model van Van der Vlist zou de synchronisatie er ongeveer als volgt uit zien: supermarkten zouden grotere winkelschappen hebben om meer voorraad kwijt te kunnen en efficientere bevoorraad te worden vanuit het magazijn. in hoeveelheden die groot genoeg zijn om de behoefte tot de volgende productie-run te dekken. In dit model zouden de magazijnen van leveranciers voorraadloze overslagpunten worden waar goederen van de verschillende fabrieken samenkomen om in volle vrachtauto's de ketens te bevoorraden.


Van der Vlist voorziet voor leveranciers die slechts geringe hoeveelheden per distributiecentrum aanleveren een andere rol. Zij kunnen beter alles op het dichtstbijzijnde distributiecentrum van een supermarkt afleveren. Voor de supermarkt-organisatie is het goedkoper om zelf de goederen vervoeren naar de distributiecentra van bestemming.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.