Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
30
01
Marcel Doppenberg
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Marcel Doppenberg
Categorie: Column
Soort:

Terrein winnen met digitale inkoop

Terrein winnen met digitale inkoop

Iedereen spreekt tegenwoordig over de digitalisering van onze samenleving. En dat is niet zo vreemd want dat gaat in een rap tempo. Vreemd genoeg blijkt uit onderzoek dat digitalisering niet heel erg hoog op de agenda van inkopers staat. Natuurlijk snap ik dat inkoop vele uitdagingen kent, maar ik ben ervan overtuigd, dat het digitaliseren van inkoopprocessen een antwoord kan zijn op een deel van deze uitdagingen. Bovendien helpt digitaal gereedschap bij het versterken van de positie van de inkoper die transformeert van kostenbespaarder pur sang naar een strategische gesprekspartner van de business. In die transitie heb je wel de juiste hulpmiddelen nodig!

Kijk bijvoorbeeld eens naar het domein van leveranciersmanagement. Hoe fijn zou het zijn als je een soort van digitale marktplaats ontwikkelt waarop tenderprocessen volledig gedigitaliseerd zijn. Iedere inkoper weet hoe complex en arbeidsintensief deze processen zijn. Dat moet en kan simpeler. Dat geldt ook voor realtime inzicht in de kwaliteit en tijdige levering van producten en diensten. Mede onder druk van de directie is er steeds meer behoefte aan snel en actueel inzicht en analyse over bijvoorbeeld toekomstige (aan)bestedingen.

Datzelfde onderzoek waaruit blijkt dat digitalisering niet hoog op de agenda staat, leert ons ook dat inkopers erg ontevreden zijn over de huidige status van digitale inkoopprocessen. Is dit een vingerwijzing naar de IT-afdeling? Dat kan. In de ideale wereld zouden Inkoop en IT samen moeten optrekken om inkoopprocessen te digitaliseren. Het lijkt er echter op, dat beide eilanden ver bij elkaar vandaan liggen. Een schrale troost is dat technologie inmiddels zo eenvoudig is geworden dat inkopers eigenlijk geen excuus meer mogen hebben om daar zelf niet mee aan de slag te gaan. Dan is het natuurlijk wel prettig dat je daarin gesteund en gestimuleerd wordt door de directie. En dat is misschien nog wel de grootste beer op de route op weg naar digitale inkoopprocessen. Ik hoor van veel inkopers dat ze geen gehoor bij directie vinden voor de digitale agenda.

Inmiddels zijn er gelukkig genoeg succesvoorbeelden van digitale inkooptransformatie. Cases waaruit blijkt dat met de inzet van digitale hulpmiddelen zo’n 10% aan kosten bespaard kunnen worden. En als dat geen indruk maakt, kun je in ieder geval een business case bouwen waaruit blijkt dat wat je met een gedegen digitaal inkoopproces allemaal wel kan wat vandaag de dag niet mogelijk is. Zaken waar business en directie om zitten te springen. Dus ga aan de gang met dergelijke initiatieven. Daarmee bewijs je jezelf , jouw interne klanten en de organisatie een grote dienst!

Marcel Doppenberg
Door Marcel Doppenberg
Country Manager Benelux en UK van SynerTrade

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.