Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
07
14
Fred Wittmaekers
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Fred Wittmaekers
Dossier: Inkoop
Soort:

Terug naar af…

Ga niet langs start en ontvang geen € 500.

Afgelopen week stond in de Deal een vooraankondiging van een artikel over het Nevi-Deal onderzoek onder 650 inkopers. Een onderzoek dat jaarlijks zal worden herhaald.

En wat blijkt: "Besparen op inkoop is voor verreweg de meeste inkopers prioriteit nummer één".

Dat zag er begin dit jaar stukken beter uit. Toen bleek uit een onderzoek van Supply Value naar de inkooptrends 2014, dat "besparen" van de eerste plaats was verdreven door "flexibiliteit" en "contractmanagement". Ook toen al waren onderwerpen als Circulaire inkoop, Business focus (klantperspectief) en MVO helaas ver te zoeken. Maar blijkens het onderzoek zijn deze onderwerpen nog verder weggezakt op de prioriteitenlijstjes van de inkoopprofessionals, en staat geld besparen weer bovenaan.

De vraag die daarbij naar boven komt is in hoeverre dit de overtuiging van de inkopers zelf is, of dat het management inkoop in het besparingsspoor houdt? Op zich kunnen wij dat management niet kwalijk nemen, want zij horen vanuit inkoopland toch vooral hoe fantastisch men kan besparen. En als management op zoek is naar kortetermijngeld, waar dan beter aankloppen dan bij de inkopert.

Ik maak het in trainingen nog dagelijks aan den lijve mee: inkopers die zichzelf als een soort financieel ethisch geweten van de organisatie zien. Zeker in overheidsland hoor ik vaak de kreet "verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld". Daar moet de inkoper de budgethouder regelmatig aan herinneren. Haar even "bij de les houden" zogezegd.

Dat maakt je natuurlijk niet populair; je maakt geen vrienden. Maar, zoals een deelnemer vorige week nog stellig beaamde: "ik ben hier niet om vrienden te maken, maar om mijn werk te doen". Helaas is het voor een inkoper zonder vrienden vaak heel moeilijk werken.

Want zolang management de besparingsdoelstellingen nog bij inkoop en niet bij de budgethouder neerlegt, of zolang de inkoopafdeling de besparingsdoelstelling naar zich toe trekt om bestaansrecht te houden, zal het vooral om Mickey Mouse geld blijven gaan: Geld wat op papier wel lijkt te zijn bespaard, maar in de praktijk in een later stadium toch weer wordt uitgegeven. Vraag het maar aan de contractmanagers. Zij moeten immers met de, tegen die tijd, monopolistische leveranciers (zij die het contract hebben gewonnen) om de tafel om zonder stuurmiddelen en vooral mét geld de oningevulde belangen alsnog in te vullen. Prettige wedstrijd.

Foto door: William Warby

Fred Wittmaekers
Door Fred Wittmaekers
Directeur InkoopAcademie; inkopen met business focus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.