Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
05
Wim Nieland
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Wim Nieland
Categorie: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

The A-Team - Met de A van A-lignment

Alles wat goed is blijft; Knight Rider. The Dukes of Hazzard. The A-Team. Ook al heeft iedere aflevering precies dezelfde en voorspelbare opbouw. dezelfde hoofdpersonen. hetzelfde slot en dezelfde muziek. Uniek eigenlijk dat de tekstschrijvers ons zo lang exact dezelfde verhaallijnen leuk hebben kunnen laten vinden. En soms nog steeds leuk laten vinden. Mij wel althans. Af en toe pak ik nog wel eens een afleveringetje mee waarin Hannibal een meesterlijk plan heeft. B.A. van drie stalen balken en ??n plaat een tank in elkaar last en Face minstens twee vrouwen versiert. Hoe kan dat dan toch? Dat we toch met spanning blijven kijken en zelfs ??n of twee reclameblokken trotseren. ook al weten we al lang hoe het gaat aflopen?

Ik denk dat we op zoek zijn naar bevestiging van dat wat we eigenlijk al weten. Dat geeft ons een aangenaam gevoel. Net als met inkoop. Bij de Nevi hebben we allemaal geleerd hoe het moet. We kennen de modellen. de methodes. weten wie de hoofdpersonen zijn en kunnen vaak op ons gevoel al een onderhandelingsresultaat voorspellen. We gaan alleen naar congressen en seminars om nog eens te horen wat we eigenlijk al wisten. Gewoon om je er steeds bewust van te zijn dat we er nog lang niet alles uit halen wat er in zit. En àls je al denkt dat je je inkoophuis eindelijk op orde hebt. dan is de omgeving waar je organisatie in zit. al weer veranderd. Dat laatste is zo mogelijk wel het lastigste aspect van inkoop: je organisatie proactief volgen.

Inkoop is geen doel op zich voor de meeste organisaties. Inkoop maakt het mede mogelijk dat een organisatie kan functioneren en in de private sector zelfs kan concurreren. Net als HR. sales en productie overigens. Eager als we zijn willen we dat nog wel eens uit het oog verliezen. Dan draven we door en gaan we heel zelfverzekerd bedenken wat goed is voor de organisatie. Maar door dat te doen. verliezen we bijna per definitie onze slagkracht. Het MT krijgt het gevoel de grip op ons te verliezen en dat vinden ze niet prettig. Als dat het geval is gaan zij

Wim Nieland
Door Wim Nieland
Wim Nieland is directeur publiek bij adviesbureau AevesBenefit. AevesBenefit adviseert, levert interim oplossingen en voert executive search diensten uit voor alle commerciële functies binnen uw organisatie (inkoop, sales en marketing). Kijk voor meer informatie op AevesBenefit.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.