Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
12
01
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

The Fresh Connection: 'een serious game'

In de internetgame The Fresh Connection beheren deelnemers de supply chain van een fictieve vruchtensappenfabrikant. Kan deze ervaring op tegen het leren in de dagelijkse praktijk?

The Fresh Connection is een internetgame voor (onder andere) supply chain en purchasing professionals. Een leerprogramma, of beter gezegd: een ‘serious game’ waarin meer dan tweehonderd teams, bestaande uit vier personen, een fictieve fabrikant van vruchtensappen goed moeten laten renderen. Op donderdag 14 januari nemen de beste  teams het in een finaleronde tegen elkaar op tijdens het congres ‘Towards a Triple F Supply Chain’ in De Rijtuigenloods, Amersfoort.

Verrast over ‘serious’
Het reilen en zeilen leren binnen de omgeving van een interactieve internetgame, werkt dat? De dagelijkse realiteit binnen een echt, niet-fictief bedrijf lijkt immers een prima leerschool, waar verantwoordelijkheid telt en beslissingen echte gevolgen hebben. Met andere woorden: moet je monopoly spelen om met echt geld om te leren gaan? Alfons Willemsen, partner van initiatiefnemer Involvation: ‘Het is een beschermde omgeving en niet de werkelijkheid, maar je speelt met collega’s en je wilt niet afgaan. Het competitiegevoel is heel sterk. Daarnaast is de game erg realistisch met thema’s en besluiten herkenbaar uit de praktijk.’ Michel Dekker, vorig jaar tijdens de eerste editie van The Fresh Connection deelnemer met collega’s en klanten van zijn bedrijf Nova Silva: ‘Het gaat verder dan een spelletje. Ik was verrast hoe serious “serious” was.’

The Fresh Connection draait om een vruchtensappenfabrikant, een herkenbare en aansprekend product met een wereldwijde supply chain. ‘Grondstoffen komen uit Europa, Zuid-Amerika en Afrika. Er is het persen, het afvullen en dan naar de retailers en home markets’, vertelt Willemsen. ‘Het is een herkenbare keten. En ook een keten waar wij als adviesbureau ervaring mee hebben.’ Een team bestaat uit vier personen in vier verschillende rollen: sales, purchasing, supply chain en operations. Iedereen speelt zijn rol en maakt eigen besluiten, maar: ‘Je zult de game nooit goed spelen als je het niet goed op elkaar afstemt. Je bent met z’n vieren een managementteam.’ Een enkele ronde van het spel, dat in oktober van start ging, duurt een week. Daarin kijkt het team naar de resultaten van de vorige ronde, leest het e-mails, analyseert het KPI’s en overlegt het over de te nemen beslissingen. Vervolgens berekent de game de resultaten. Naarmate het spel vordert, neemt de complexiteit toe en komen er nieuwe aspecten en mogelijkheden in beeld.

Zelf flessen blazen of toch niet?
De rapportagetool voor de managementrapportage en de KPI’s is sterk verbeterd ten opzichte van het tijdens de eerste editie gebruikte programma. En er is meer. Willemsen: ‘De basis is hetzelfde gebleven, maar je kunt nu bijvoorbeeld ook het assortiment kiezen. Of besluiten om bepaalde onderdelen te outsourcen. Ga je bijvoorbeeld je eigen petflessen blazen of koop je ze in? Ook is er meer dynamiek in de markten. Vorig jaar was er geen interactie met de andere teams, maar nu is er een prijseffect als sommige leveranciers gewilder zijn dan andere kandidaten.’ Tot slot is ook de gameplay aangepast. ‘Vorig jaar begon je met een verliesgevend bedrijf, dat je winstgevend moest maken. Nu gaat het om het ontwikkelen van een klein bedrijf naar een groot imperium.’

Involvation heeft de software voor The Fresh Connection zelf ontwikkeld. ‘Het is een doorontwikkeling van een managementgame die we gebruikten voor adviestrajecten en dergelijke. Dat was nog een erg fysieke game met kaarten en fiches. We zagen dat gaming veel mogelijkheden bood om kennis uit te dragen. Vanuit het idee van simulatietools en een managementgame is er de stap naar een competitieve internetgame gemaakt.’ De vernieuwde versie van The Fresh Connection, waarmee de deelnemers deze jaargang kennismaakten, is mede ontstaan met hulp van deelnemers aan de eerste editie. Michel Dekker was zo’n deelnemer die met zijn bedrijf Nova Silva de vernieuwde rapportagetool ontwikkelde en op die manier bij de huidige editie betrokken is.

‘Veilige manier om dingen uit te proberen’
Dekker vertelt dat hij twee redenen had om met zijn bedrijf deel te nemen aan The Fresh Connection: ‘We hadden allemaal redelijk veel kennis in theorie, maar hadden het nog niet in de praktijk getoetst. The Fresh Connection is een erg veilige manier om dingen uit te proberen. We speelden samen met een klant van ons, die ook nog eens actief is in de versbusiness. Daardoor hebben we veel geleerd hoe deze klant met de supply chain omging.’ 

Is er uitgekomen wat hij van deze ‘serious game’ verwachtte? ‘Jazeker, we waren zeer onder de indruk. Er waren veel keuzemogelijkheden, net als in de werkelijkheid. We probeerden natuurlijk ook zo hoog mogelijk te eindigen, als relatief onervaren team. We waren dan ook blij met onze plek in de top dertig.’ En hoe zit het met de “Monopoly-vergelijking”?  Dekker: ‘De ervaring in de werkelijkheid is anders dan welk kunstmatige leerproces dan ook. Maar stel dat je alles in een droog hoorcollege te horen krijgt, of tijdens cursussen, wat blijft dan werkelijk hangen? Laat mensen iets uitproberen en ermee spelen. Kinderen leren op die manier, maar waarom zouden volwassenen dat niet doen? Als het leuk is om te leren blijft de kennis denk ik ook beter plakken.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.