Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
13
05
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Susan Ruiter
Dossier: Inkoop
Soort:

Zo vind je je nieuwe inkoopbaan!

Overweeg je een nieuwe stap in jouw carrière binnen Inkoop?
In de huidige markt is er voor jou als inkoopprofessional veel concurrentie wanneer het gaat om het bemachtigen van die interessante inkooppositie die bij jou past. Organisaties worden in hun zoektocht naar de geschikte kandidaat voor hun vacature geconfronteerd met veel sollicitanten maar ondervinden gelijktijdig een schaarste aan daadwerkelijke kwaliteit. Voor jou is het dan ook belangrijk om je ontwikkelde kwaliteiten en USP's goed op je vizier te hebben en je eigen Sales Pitch op orde te krijgen. Met de juiste marketingstrategie weet je jezelf dan te onderscheiden van je concurrenten en lopen de organisaties uiteindelijk achter jou aan i.p.v. andersom.

Bezint eer gij begint!
Start in je zoektocht naar je volgende carrièrestap binnen inkoop altijd met een gedegen evaluatie van je huidige situatie. Omschrijf je ambities en bedenk wat de ideale vervolgstappen zouden kunnen zijn om die te realiseren. Kijk ook terug op je werkervaring en evalueer realistisch je sterke en zwakke punten. Betrek het liefst ook derden die je vertrouwt hierbij! Iedereen vindt zichzelf goed maar anderen kunnen een hele andere kijk op jouw sterke en zwakke eigenschappen hebben!! Een andere belangrijke factor is ook de positie van jouw inkoopafdeling binnen de totale organisatie en hoe en of de afdeling bijdraagt aan het (strategische) resultaat van de organisatie. Kortom, binnen welk krachtenspel heb jij gefunctioneerd.

Een aantal interessante vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Aan wat voor soort projecten en in welke sectoren heb ik gewerkt, wat zijn mijn KPI’s geweest? 
  • Welke aansprekende resultaten heb ik geboekt?
  • Wat zijn de kaders geweest waarbinnen ik deze moest behalen en welke steun heb ik van de organisatie gehad? 
  • Wat waren de grootste bottlenecks en hoe ben ik hiermee omgegaan? 
  • Wat zijn mijn persoonlijke en vakinhoudelijke vaardigheden en wat zijn mijn korte en lange termijndoelen? 
  • Wil ik eigenlijk nog wel bij mijn huidige werkgever blijven en wat zijn de voor en nadelen van het blijven?
  • Wat maakt mij bijzonder in vergelijking met andere inkoopprofessionals? 
  • Welke vaardigheden moet ik nog verder ontwikkelen?
  • Welke opleidingen moet ik nog volgen om mijn ambities waar te maken?

Volgende stap elders?
Zodra je goed over je kansen in je huidige werkomgeving hebt nagedacht en je hebt bepaald dat je toekomst mogelijk bij een andere werkgever ligt, dan is het zaak om je opties doelgericht te overwegen. Je zult dan gemakkelijker kansen zien en sneller knopen kunnen doorhakken. Realiseer je daarbij ook dat de zaken die je huidige baan nu de moeite waard maken, eveneens belangrijk zullen blijven in je volgende, wellicht meer passende, baan.
Binnen de discipline Inkoop zijn snelle ontwikkelingen gaande en zijn er grote verschillen tussen werkgevers met betrekking tot de fase van inkoopontwikkeling. Voor je carrière is het dan ook van het grootste belang om die organisatie te kiezen die het beste bij jouw ontwikkelings- en ambitieniveau past.

Afwegingen voor jouw toekomstige werkomgeving kunnen zijn:

  • In welke marktsector wil ik aan de slag (industrie, overheid, non-profit, financiële sector, handel, retail, etc.)?
  • Wat is de ideale omvang van de organisatie en de bedrijfslocaties (groot, MKB, nationaal of internationaal)?
  • Is het imago van de organisatie voor mij belangrijk en welke bedrijfscultuur vind ik belangrijk? 
  • Wat zijn de bedrijfsactiviteiten, wat zijn de inkoopdoelstellingen en hoe worden die gedragen vanuit de directie en op de werkvloer?
  • In welke fase bevindt de inkooporganisatie zich, in ontwikkeling of volwassen?
  • Ga/wil ik leiding geven en of wil ik projectmatig werken? 
  • Wat wil ik leren in mijn nieuwe functie en wat zijn de vooruitzichten en carrièremogelijkheden?

Hulpmiddel bij keuze voor carrièrestap
Naast bovengenoemde aspecten gericht op de functie en jouw ontwikkelmogelijkheden, zijn er uiteraard ook nog andere voorwaarden van belang bij je overweging om een overstap te maken. Deze kunnen heel persoonlijk zijn, maar in de regel zijn er drie hoofdzaken die bepalend zijn of een nieuwe carrièrestap elders het overwegen of overdenken waard is.

  1. Het bedrijf, de positie en ontwikkelmogelijkheden (zoals hierboven benoemd); 
  2. Het arbeidsvoorwaardenpakket (salaris, secundaire voorwaarden en financiële doorgroeimogelijkheden); 
  3. Locatie en inbreuk op je persoonlijke levenssfeer (bijv. afstand woon/werk, internationaal veel/weinig reizen, is verhuizen nodig, etc.). 

Als jij bij een vacature 2 van de 3 positief beoordeelt, dan is die vacature het overwegen / overdenken waard. Minder dan 2: zeker niet doen. Alle 3 Ok: zeer interessante vacature.

Zoek raad en daad
Wanneer je het lastig vindt om de juiste vervolgstap te bepalen en hoe je jouw functie(s) moet inschatten in vergelijking met vergelijkbare posities in andere organisaties, kan het verstandig zijn om dit eens vrijblijvend te bespreken met een specialist in arbeidsbemiddeling. De betere specialistische werving en selectiebureaus zijn bekend met de markt en getraind in het doorgronden van jou en de waarde van je huidige inkoopervaring in de arbeidsmarkt. Ze helpen je graag verder met een realistische en succesvolle aanpak van je carrière. Door je wensen te bespreken met een ervaringsdeskundige kun je gezamenlijk bepalen welke organisatietypes het best bij je ambities passen en of een nieuwe stap wenselijk (en realiseerbaar) is. Mogelijk kennen zij zelfs een nieuwe werkgever die, zonder dat jij het weet, op jou wacht of wellicht is een carrière als zelfstandig inkoopprofessional een interessante optie. Het kan ook zijn dat je ten onrechte denkt dat het gras groener lijkt aan de andere kant van het hek en zijn er nog diverse kansen in je huidige werkomgeving.

Een goed passende werkomgeving zoeken begint in ieder geval altijd eerst met een ontdekkingstocht naar jezelf.

Succes!!!

Door Susan Ruiter
Susan Ruiter is Senior Researcher / Coördinator bij InQuest. InQuest is een gespecialiseerd adviesbureau binnen de vakgebieden Inkoop en Aanbesteden. Bekend vanwege haar marktleiderspositie voor personeelsdiensten binnen de inkoopdiscipline (Werving & Selectie, Executive Search, Detachering, Interim Management). Meer weten? www.inquest.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.