Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
27
08
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossiers: Inkoop, Onderzoek
Soort:

Toekomstige inkopers zijn steeds strategischer

Toekomstige inkopers zijn steeds strategischer

Zowel het management als inkopers zijn het erover eens dat de inkoopfunctie aan het veranderen is, stellen onderzoekers van Oxford Economics in hun rapport over de toekomst van inkoop. Inkoop is steeds meer gefocust op het samenwerken met interne klanten en leveranciers. Daarnaast is ook het toepassen van geavanceerde technologie, raportages, financiële tools, automatische processen en mobiele toepassingen steeds belangrijker. Dit zorgt ervoor dat er steeds meer vraag komt naar personeel die deze veranderingen aankan.

Wanneer inkopers werd gevraagd waar hun functie over tien jaar staat, zei de helft dat het aantal werknemers en verantwoordelijkheden zal krimpen. Ook geven inkopers aan dat de mogelijkheid bestaat dat de afdeling wordt opgenomen in andere onderdelen van het bedrijf. Dit vooruitzicht wordt gedeeld door slechts 37% van het management. Senior management ziet juist een belangrijkere rol weggelegd voor inkoop.

Strategische rol
Ondanks het negatieve vooruitzicht van de helft van de inkopers, zien zowel inkopers als het management dat inkoop een steeds strategischere rol gaat spelen in de organisatie. Ook werken inkopers steeds meer samen met leveranciers en interne klanten. Het management wil dat inkopers steeds meer tijd gaan besteden aan het werken met leveranciers op een strategische manier. Het management verwacht daarnaast dat er een grotere focus komt op het implementeren van de technologieën.

Vinden van inkooptalent
41% van de ondervraagde managers geeft aan dat het vinden van nieuw inkooptalent prioriteit heeft. Het werk van de inkoper verandert en technologie speelt daarin een steeds belangrijkere rol. Het vinden van geschikt personeel is daarom een uitdaging. “Ik kan wel getalenteerde inkopers vinden, maar ze moeten wel getraind worden”, legt Tim Thomas, hoofd inkoop van JBS, uit. “Als inkoop helemaal digitaal zou zijn en de inkoper zou nooit met mensen hoeven onderhandelen, dan zouden nieuwe medewerkers het vak direct onder de knie hebben. Maar inkoop is veel meer dan dat. Je moet kunnen onderhandelen, weten wanneer je moet duwen (en wanneer niet) en begrijpen wanneer je de beste deal te pakken hebt." Het verkrijgen van de juiste mensen is de beste manier om boven de competitie uit te stijgen, concludeert Oxford Economics.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 31-08-2015 om 10:06

    Inkoop wordt (gelukkig) steeds meer onderdeel van de waardeketen die je als bedrijf samen met je leveranciers en klanten vormt. Niet het commerciële doel van één bedrijf staat centraal, maar is verbonden met het gezamenlijke belang om toegevoegde waarde te leveren. Waardecreatie wordt zo direct verbonden met inkoopstrategie.

  • Peter_Inkoopadviezen | 31-08-2015 om 11:17

    Ik denk dat de inkopers op de vloer het heel goed zien.
    Inkoop zal opgaan in de onderdelen in de organisatie zoals productontwikkeling en productietechniek.
    Niet dat alles zal hetzelfde zijn als twintig jaar geleden. Commercieel ingestelde medewerkers die zich toen uit dezelfde omgevingen losmaakten konden zich op specifieke inkooptaken toeleggen. De operationele en initiële taken zijn in die periode goed ontwikkeld en “gedigitaliseerd”.
    De strategische rol van inkoop is niet wezenlijk anders geworden gedurende de moeizame tijd die achter ons ligt. Na de gespierde taal (Lopez et al.) en het vervolgens afdwingen van lagere marges door “knijpen en zuigen” hield het op met de visie, én de toegevoegde waarde wel op dat niveau.
    De quasi-strategische approach van inkopers in de publieke sector volgde (uiteraard wat later…). De mislukkingen van de grote projecten en trajecten zijn talrijk, en er is geen gezaghebbende betrokken inkoper die iets kan toelichten. Zij hebben de strategische positie in deze projecten achteraf gezien helemaal nooit niet in handen gekregen. Dat blijkt ook wel in de diverse nabeschouwingen. De politiek kreeg regelmatig adviezen, en heeft vaak overruled en afwijkend beschikt, en vaak ook het crisismanagement ter hand genomen.
    Strategie in het heden én de toekomst gaat over gebruik van bronnen, en sociale context. Daarin past de cultuur van “onderhandelen, weten wanneer je moet duwen … en begrijpen wanneer je de beste deal te pakken hebt” ook helemaal niet. De helft van de ondervraagde inkopers hebben dat heel goed gezien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.