Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
09
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Overheidaanbesteding
Soort:

Toename leasing verandert inkoopvak

Banken verstrekken sinds vorig jaar minder eenvoudig kredieten. Dat heeft in 2007 voor een gigantische groei van de leasemarkt geleid. Inkopers zitten daardoor steeds vaker bij de leasemaatschappij aan tafel. Dat verandert het inkoopvak behoorlijk. ‘Inkopen’ bij een leasemaatschappij vergt immers een wezenlijk andere strategie.

Geen bedrijf koopt nog een kopieerapparaat. je betaalt per kopie. Of het nu om machines. computers. trucks of trailers gaat: Nederlandse ondernemingen leasen meer dan ooit. De gezamenlijke omzet van de Nederlandse algemene leasemaatschappijen is in 2007 met maarliefst 24 procent gestegen van 5.0 naar 6.1 miljard euro. zo blijkt uit het jaarverslag van de Nederlandse Vereniging van Leasemaatschappijen (NVL).
De gerealiseerde groeicijfers kwamen als een verrassing voor de NVL. ‘Dit overtreft alle verwachtingen’. zegt Jan Kusters. voorzitter van de NVL en directeur van leasemaatschappij De Lage Landen. Volgens Kusters is de voornaamste reden voor de gigantische toename bankenrichtlijn Basel II. Het Basel Committee on Banking Supervision hanteert in Europa sinds 1 januari 2007 nieuwe regels voor banken en financiële instellingen die hen verplichten de operationele. de krediet- en marktrisico’s te beperken. Ofwel: zij verstrekken minder gauw leningen.

Nederland loopt achter
Voor bedrijven betekent dit dat zij aan meer voorwaarden moeten voldoen om te mogen lenen. Niet alle bedrijven voldoen ook aan die voorwaarden. waardoor zij eerder bij de leasemaatschappij aan tafel zitten. De vier grootste leasemaatschappijen van Nederland. te weten Lage Landen (Rabobank). Amstel Lease (ABN Amro). ING Lease en Fortis Lease. zijn allemaal onderdeel van een bank. Juist de leasemaatschappijen die onderdeel van bankorganisaties zijn. hebben het afgelopen jaar zo’n hoge groei laten zien.
Volgens Hans Groeneveld. hoofd sectormanagement MKB bij Rabobank is er nog een belangrijke reden waarom leasing gretig aftrek vindt: de krapte op de arbeidsmarkt. ‘De industrie. de bouw en de energiebranche vangen de krapte op de arbeidsmarkt op door te investeren in nieuwe machines. die menselijke arbeid deels vervangen. Dus leasen zij ook meer.’
Nederland loopt ondanks de significante groei qua leasepenetratie overigens nog altijd achter ten opzichte van de ons omringende landen. Kusters: ‘In Engeland leasen bedrijven vijf keer zoveel. Ik verwacht dat de groei in Nederland zich verder voortzet.’

Prima alternatief
Bedrijven zijn dus vooral noodgedwongen meer gaan leasen. Volgens Marc Wittenberg. senior consultant bij Benefit en voormalig inkoper bij leasemaatschappij Arval. is leasen echter vaak een prima alternatief. ‘Wij Nederlanders houden van kopen. maar je kunt ook goede contracten maken en gebruikmaken van de specialismen van anderen. De grotere leaseorganisaties kunnen tegen gunstige tarieven en voorwaarden geld lenen. Daar profiteer je van als je voor leasing kiest.’ Maar een leasemaatschappij maakt toch ook winst? ‘Klopt’. zegt Wittenberg. ‘Het is een eeuwige discussie: kopen of leasen. Het is altijd een kostenafweging. Als je kiest voor kopen doe je dat omdat het goedkoper is en nadat je de risico’s hebt afgewogen.’ Een drukkerij die voor tientallen miljoenen een nieuwe machine moet aanschaffen en daardoor in zware financiële problemen komt. kan beter voor leasing kiezen. Wittenberg: ‘Bij leasing weet je immer precies wat de kosten zijn ?n leasing komt niet in de boeken terecht. Je hebt geen kapitaal open staan.’
Leasing is volgens Groeneveld met name een uitkomst voor snelgroeiende bedrijven. ‘Die kunnen vaak niet zo gemakkelijk aan kredieten komen. omdat de banken naar hun balansen kijken van de afgelopen jaren.’ Daarom hebben veel bedrijven in de bouw- en transportwereld het afgelopen jaar min of meer gedwongen gekozen voor leasing. De flexibiliteit van de onderneming neemt echter wel toe. ‘Na een paar jaar beschik je opnieuw over de nieuwste middelen. terwijl ondernemers zich over onderhoud en verzekeringen niet druk hoeven maken.’

Onderhandelingspositie
Verandert de rol van de inkoper als hij met iemand van de leasemaatschappij aan tafel zit? Absoluut. stelt Wittenberg. ‘De inkoper heeft nog steeds een onderhandelingspositie. maar wel een hele andere.’ Dat komt volgens hem met name omdat medewerkers van leasemaatschappijen heel anders denken. ‘Zij kijken naar het totale bedrijf en zijn niet gefocust op het verkopen van ??n product. terwijl een verkoper – die vaak op commissiebasis werkt – gewoon een deal wil sluiten.’
Bij aankoop kun je meer van de prijs afhalen dan bij leasing. omdat je verkopende partijen tegen elkaar kunt uitspelen. Leasemaatschappijen zakken niet zoveel met hun prijzen. ‘Dan komt hun geloofwaardigheid in het geding’. zegt Wittenberg. Nee. de inkoper moet bij leasing andere zaken meenemen in de keuze voor een bepaalde leasemaatschappij. Hij zal een hele andere onderhandelingstactiek moeten hanteren. ‘De technische specificaties van de producten staan vaak vast. De differentiatie zit hem in de dienstverlening. Die wijkt af. waardoor je de prijzen niet direct kunt vergelijken. Je onderhandelt over de service. Als inkoper moet je zelf de voorwaarden bepalen. denk aan transparantie in de prijsopbouw en dienstverlening. Op basis daarvan vraag je offertes op. zodat je de deze toch met elkaar kunt vergelijken.’

Auteur: Dennis Mensink

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.