Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver

Inkoopportfolio van Kraljic vraag

Forum

Inkoopportfolio van Kraljic vraag

geplaatst: 31-10-2014, 09:00
3 posts      Pagina 1 van 1

Inkoopportfolio van Kraljic vraag

31-10-2014, 09:00

Beste,

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik bezig met het opstellen van een inkoopportfolio van Kraljic,
Dit is gedaan op productgroep niveau en goed gelukt, maar nu heb ik een vraag over de leveranciersportfolio.

<div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">De vraag:</div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;"> </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">Uit de analyse komt voort dat een bepaalde leveranciers  zowel strategische, hefboom, knelpunt en routine producten levert. </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;"> </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">Bijvoorbeeld :</div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">Leverancier A levert: knelpuntproducten 1000 euro, hefboomproducten 1500 euro en strategische producten 3000 euro.</div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;"> </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">Wat voor soort leverancier is dit dan (strategisch, hefboom, knelpunt of een routine)? Welke strategie moet er dan uitgevoerd worden voor deze leveranciers? Of moet er dan een gedifferentieerde leveranciers strategie toegepast worden?</div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;"> </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">Of is het zo, omdat deze leverancier strategische producten levert, dan ook standaard een strategische leverancier is (belangrijker dan hefboom etc)? Of moet ik kijken in welk kwadrant het meeste geld naartoe gaat, en daarop baseren wat voor soort leverancier het is?</div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;"> </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">Hoor graag jullie reacties,</div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;"> </div><div style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;">RobertS</div>
RobertS
Posts: 2
#23492

RobertS
Bijdrager

Beste,

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik bezig met het opstellen van een inkoopportfolio van Kraljic,<br />Dit is gedaan op productgroep niveau en goed gelukt, maar nu heb ik een vraag over de leveranciersportfolio.

<div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>De vraag:</div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”> </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>Uit de analyse komt voort dat een bepaalde leveranciers  zowel strategische, hefboom, knelpunt en routine producten levert. </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”> </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>Bijvoorbeeld :</div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>Leverancier A levert: knelpuntproducten 1000 euro, hefboomproducten 1500 euro en strategische producten 3000 euro.</div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”> </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>Wat voor soort leverancier is dit dan (strategisch, hefboom, knelpunt of een routine)? Welke strategie moet er dan uitgevoerd worden voor deze leveranciers? Of moet er dan een gedifferentieerde leveranciers strategie toegepast worden?</div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”> </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>Of is het zo, omdat deze leverancier strategische producten levert, dan ook standaard een strategische leverancier is (belangrijker dan hefboom etc)? Of moet ik kijken in welk kwadrant het meeste geld naartoe gaat, en daarop baseren wat voor soort leverancier het is?</div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”> </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>Hoor graag jullie reacties,</div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”> </div><div style=”color: rgb(0, 0, 0); font-family: Calibri, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 16px; line-height: normal; margin-top: 0px; margin-bottom: 0px;”>RobertS</div>

Reageer op: Inkoopportfolio van Kraljic vraag

31-10-2014, 09:10

Sorry voor bovenstaande, de layout ging helaas niet goed.

Nogmaals de tekst:

Voor mijn afstudeerstage ben ik bezig met de Kraljic portfolio. voor productgroepen en leveranciers. Productgroepen is goed geluk, maar over de leveranciersportfolio heb ik een vraag:

Uit de analyse van de leveranciersportfolio blijkt dat een bepaalde leverancier zowel strategische, knelpunt, hefboom en routine producten levert. Bijvoorbeeld: Leverancier A levert: knelpuntproducten 1000 euro, hefboomproducten 1500 euro en strategische producten 3000 euro. 

Mijn vraag hierbij is:

Wat voor soort leverancier is dit dan ( strategische, hefboom of een knelpunt)?
Welke strategie moet er dan worden toegepast op deze leverancier, of moet er dan een gedifferentieerde strategie worden toegepast?

Of is het zo, omdat deze leverancier strategische producten levert, dan ook standaard een strategische leverancier is? Of moet ik kijken in welk kwadrant het meeste geld naartoe gaat en daarop baseren wat voor soort leverancier het is?

 

Hoor graag jullie reacties voor hulp,

 

RobertS

RobertS
Posts: 2
#23494

RobertS
Bijdrager

Sorry voor bovenstaande, de layout ging helaas niet goed.

Nogmaals de tekst:

Voor mijn afstudeerstage ben ik bezig met de Kraljic portfolio. voor productgroepen en leveranciers. Productgroepen is goed geluk, maar over de leveranciersportfolio heb ik een vraag:

Uit de analyse van de leveranciersportfolio blijkt dat een bepaalde leverancier zowel strategische, knelpunt, hefboom en routine producten levert. Bijvoorbeeld: Leverancier A levert: knelpuntproducten 1000 euro, hefboomproducten 1500 euro en strategische producten 3000 euro. <br /><br />

Mijn vraag hierbij is:

Wat voor soort leverancier is dit dan ( strategische, hefboom of een knelpunt)?<br />Welke strategie moet er dan worden toegepast op deze leverancier, of moet er dan een gedifferentieerde strategie worden toegepast?

Of is het zo, omdat deze leverancier strategische producten levert, dan ook standaard een strategische leverancier is? Of moet ik kijken in welk kwadrant het meeste geld naartoe gaat en daarop baseren wat voor soort leverancier het is?

 

Hoor graag jullie reacties voor hulp,

 

RobertS

Reageer op: Inkoopportfolio van Kraljic vraag

28-09-2015, 15:55

Het gaat erom dat je weet in welk deel van het Kraljic kwadrant de artikelen vallen. Je wilt namelijk hier de leveringen van veiligstellen op de meest efficiënte manier.  Je kan dus gerust een gedifferentieerde strategie toepassen op een leverancier. Het is dus niet zo dat je de leverancier in een hokje hoeft te passen, het gaat erom welke artikelen voor jouw organisatie van kritisch belang zijn en die waar je niet zo kritisch naar hoeft te kijken in een raamcontract kunt plaatsen bijvoorbeeld.

ErikvB
Posts: 2
#27228

ErikvB
Bijdrager

Het gaat erom dat je weet in welk deel van het Kraljic kwadrant de artikelen vallen. Je wilt namelijk hier de leveringen van veiligstellen op de meest efficiënte manier.  Je kan dus gerust een gedifferentieerde strategie toepassen op een leverancier. Het is dus niet zo dat je de leverancier in een hokje hoeft te passen, het gaat erom welke artikelen voor jouw organisatie van kritisch belang zijn en die waar je niet zo kritisch naar hoeft te kijken in een raamcontract kunt plaatsen bijvoorbeeld.

3 posts      Pagina 1 van 1
U moet ingelogd zijn om te kunnen reageren.