Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
10
13
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Onderzoek
Soort:

Trajectcontrole werkt, werkt niet, werkt wel!

Trajectcontroles, je vraagt je langzamerhand af of er in Nederland nog wel trajectcontroles zijn die zonder problemen functioneren. De berichten over falende trajectcontroles volgden elkaar de afgelopen twee jaar in snel tempo op. Dat werd zelfs de Nationale Ombudsman te gortig, die inmiddels een grondig onderzoek heeft uitgevoerd en afgerond. De resultaten liegen er niet om en Minister Opstelten van Justitie werd daarvoor ter verantwoording ge-roepen door de Nationale Ombudsman.

De bekende druppel
Op bepaalde trajecten in Nederland controleren systemen 24 uur per dag of weggebruikers zich houden aan de snelheidslimiet van 80, 100 of 120 kilometer per uur. Recentelijk kwam aan het licht dat bij die controles onder meer op de A4 auto’s met een fietsendrager door het systeem werden aangezien voor auto’s met aanhanger en campers en caravans werden verwisseld met vrachtwagens.

Gevolg was dat die bestuurders onterechte boetes kregen voor te snel rijden. Justitie wist van de fouten, maar hield dit stil tot RTL Nieuws erover publiceerde. De Nationale Ombudsman concludeert nu in zijn rapport dat de overheid geen straffen kan opleggen, waarvan men van te voren weet dat ze onterecht zijn. Het aantal van 1.245 overtredingen per jaar vond hij meer dan te veel.

Volgens voormalig verkeersofficier van Justitie Spee, die de trajectcontrole in 2005 introduceerde gaat het om een financiële afweging van Justitie. Als je een perfect systeem wilt, kost het volgens hem veel meer geld dan wanneer je een bepaalde foutmarge accepteert. Een uitgangspunt dat niet voor elke trajectcontrole gold, zo bleek vorig jaar.

A2: aan de ene kant werkt het wel, aan de andere kant werkt het niet
Vanwege een conflict met de leverancier werd de invoering van trajectcontrole op de A2 richting Amsterdam medio vorig jaar uitgesteld. CSC, dat de daarvoor uitgeschreven aanbesteding had gewonnen en het systeem ontwikkelde, zou zich niet aan de afgesproken meetmethode hebben gehouden. Als gevolg daarvan werkte het systeem meer dan een jaar lang niet. De overheid liep daardoor tientallen miljoenen euro mis.
Richting Utrecht werkte de trajectcontrole overigens wel. Dat kwam omdat voor dat deel van de A2 een ander bedrijf verantwoordelijk was. Dit systeem werd gebouwd door Gatsometer die in een ver verleden ook verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de eerste flitspaal.

A4, A2, A20, wie volgt?
Ook de trajectcontrole op de A20 van Rotterdam naar Schiedam levert problemen op, maar weer van geheel andere aard. Nu alle technische problemen na twee jaar eindelijk zijn opgelost, zoekt justitie nog een manier om de snelheidsovertredingen goed te verwerken. Tot die oplossing gevonden is, blijft het systeem de komende tijd nog buiten werking.
Automobilisten worden op dit deel van de A20 al ruim twee jaar niet meer gecontroleerd. De problemen met de trajectcontrole ontstonden, toen minister Schultz van Infrastructuur en Milieu besloot op deze snelweg met variabele maximumsnelheden te werken. Afhankelijk van de drukte mogen automobilisten daar 80 of 100 kilometer per uur rijden. Al vrij snel bleek de software van de trajectcontrole die flexibele snelheid niet aan te kunnen.

Ieder systeem een ander probleem
Bij de trajectcontrole op de A20 kan je nog spreken van overmacht voor de aanbestedende dienst. Voorafgaand aan de aanschaf van trajectcontrolesystemen werd er in Nederland nog niet gewerkt met variabele snelheden.

De aanbesteding van de trajectcontrole voor de A2 wekte wel enige verwondering. Voor de snelweg richting Utrecht werd een andere leverancier geselecteerd dan die voor de snelweg richting Amsterdam. Helemaal verbazingwekkend was dat niet, omdat beide snelwegen niet tegelijkertijd werden aangelegd. Wat je je daarbij nu wel kunt afvragen, is waarom voor de aanschaf van beide systemen geen raamovereenkomst met een en dezelfde leverancier werd afgesloten.

De problemen zoals nu gesignaleerd door de Nationale Ombudsman zijn van een geheel andere aard. Deze technische onvolkomenheden hadden al in de testfase duidelijk moeten zijn. Interessant is de vraag of de nu geconstateerde afwijkingen vallen binnen bepaalde normen, deze normen al waren vastgelegd in het aanbestedingsdocument en of ze uiteindelijk in het contracten met de leveranciers terecht zijn gekomen.

Hart vast voor kilometerheffing
Met de invoering van de kilometerheffing in het vooruitzicht, houd je je hart vast. Zowel voor de aanbesteding als voor de uitvoering van het contract.

Reportage bij RTL nieuws met interview Nationale Ombudsman Alex Brennikmeijer: http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/falende-trajectcontrole#node_371221

(Foto: Chriszwolle / Flickr)

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.