Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
14
04
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Koos Plegt
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Trend naar lokaal voedsel gaat ‘mainstream’

Volgens merkdeskundigen maakt een ‘uitknijpactie’ van de leveranciers (zoals recent bij HEMA) de consument weinig uit, maar de herkomst van de producten zeker wel. Drie van de vier consumenten let op duurzaamheid bij het boodschappen doen, wijst Amerikaans onderzoek uit.

De onderzoekers ondervroegen in opdracht van Cone Communications meer dan duizend Amerikanen over de factoren waar zij rekening mee houden wanneer zij levensmiddelen inkopen. Meer dan driekwart (77 procent) van de Amerikanen laat weten duurzaamheid mee te laten wegen in hun gedrag. Het gaat dan om producten die rekening houden met het milieu, dierenwelzijn en lokale gemeenschappen.

Consument bereid te betalen
Het onderzoek wijst tevens uit dat 89 procent van de consumenten nadenkt over waar hun producten worden geproduceerd, terwijl twee derde bereid is meer te betalen voor een streekproduct. Vier van de vijf Amerikanen wil in ieder geval kunnen kiezen voor producten die het milieu ontzien en bijna driekwart (74 procent) wil dat fabrikanten meer hun best moeten gaan doen om uit te leggen wat het effect is van hun producten op het milieu.

Vrouwen meest geïnteresseerd
Volgens de onderzoekers vormen de uitkomsten het bewijs dat de trend naar meer streekproducten definitief ‘mainstream’ is geworden. Niet langer gaat het om alternatieve winkeltjes of kopen bij de boer, maar zelfs grote bedrijven moeten nu uitleggen waar hun voedsel vandaan komt en wat het effect is op lokale gemeenschappen. Overigens zijn het vrouwen en jongeren tussen 18 en 24 jaar die het meest geïnteresseerd zijn in duurzaamheidskwesties die met hun eten te maken hebben. Zo zijn vrouwen sneller bereid meer te betalen voor lokaal geproduceerd voedsel.

Reacties:

  • Anoniem | 08-07-2014 om 17:00

    De Benelux geregistreerde merknaam Loc shop [locale producten en diensten] is te koop. Inclusief karakteristiek van de winkel[s] en verwant website concept.
    Info: piscaerp@outlook.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.