Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
03
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Eline van den Broek
Dossier: Outsourcing
Soort:

Uitbesteding: niet voor een dubbeltje op de eerste rang

Problemen bij de uitbesteding van ict- en automatiseringsprojecten worden vaak veroorzaakt door de klanten zelf. Dat beweren onderzoekers van de Universiteit van Tennessee die een groot aantal outsourcingscontracten in de Verenigde Staten onder de loep hebben genomen. Het onderzoek toont aan dat klanten meerdere ‘zonden’ begaan.

Zo zouden ze ervan uitgaan dat ze meer krijgen dan ze contractueel vastleggen. Volgens een van de onderzoekers is een van de veelvoorkomende fouten dat bedrijven hun zakelijk model en het outsourcingscontract niet op elkaar afstemmen. Veel klanten zien uitbesteding als een manier om kosten te besparen en vergeten dat dienstverleners niet meer doen dan waar ze voor betaald worden.

Daarnaast is er volgens het onderzoek een gebrek aan sturing. Veel klanten hebben niet de middelen om de prestaties van een leverancier goed in de gaten te houden. Ze letten dan wel op de kosten, maar niet op de prestaties. “Klanten spelen het iedere keer weer klaar om de relatie met de leverancier faliekant te laten mislukken,” aldus een onderzoeker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.