Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
02
10
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort: ,

De uitdaging van globaal leveranciersmanagement

De uitdaging van globaal leveranciersmanagement

Het is september 2011 als Michiel Hekkens wordt aangesteld als Vice President Global Procurement bij Océ. Hij krijgt een speciale missie, namelijk het globaal integreren van Inkoop op de productielocaties in München, Venlo, Vancouver en Singapore. Alle 105 inkopers moeten één team gaan vormen, met één strategie en één supplier base.

Het samenvoegen en reduceren van de leveranciers en het nastreven van een lean en agile aanpak met strategische partners bleek een van de grootste uitdagingen.InkopersCafe.nl spreekt Michiel Hekkens over dit deel van zijn missie.

Database
Een belangrijke strategische stap was het schrappen in het wereldwijde bestand van ruim duizend leveranciers. De database is uiteindelijk met 30 procent gereduceerd tot 700 leveranciers. “Dit pakte zowel positief uit voor de leveranciers als voor onze bedrijfsvoering. De resterende leveranciers krijgen namelijk meer volume en voor Océ is het minder werk”, aldus Hekkens. Uit de overgebleven leveranciers heeft Hekkens met zijn team ongeveer vijftig strategische leveranciers geselecteerd. Deze zijn samen verantwoordelijk voor een groot deel van de leveringen aan de vier vestigingen.

Early supplier involvement
Om succesvol te blijven in de professionele printermarkt heeft Océ de afgelopen jaren een flinke ommezwaai gemaakt naar nieuwe technologieën, markten en producten. “Voor die producten speelt inkoop een sleutelrol”, stelt Hekkens. “Deels maken we de technologieën zelf, deels ontwikkelen we deze met partners en deels kopen we technologieën in. We hebben veel strategische relaties met leveranciers die (onderdelen van) de technologie leveren.”

Traditioneel had Océ de onderdelen al helemaal uitontwikkeld, voordat er bedacht werd welke partijen de producten konden produceren. “Dan gingen we pas met hen aan de slag en kwamen er productieproblemen aan het licht die vooraf makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Nu betrekken we toeleveranciers vanaf de start bij de ontwikkeling van nieuwe producten.”

Prijsonderhandelingen
“Traditionele prijsonderhandelingen zijn bij Océ niet het allerbelangrijkste. We focussen vooral op kennisdeling en het toevoegen van waarde. Hierbij vinden we een win-win in de relatie met de leverancier erg belangrijk. Océ wil customer of choice zijn. Omdat producten van Océ een lange levenscyclus hebben, tekenen leveranciers doorgaans voor 15 jaar. Daarom is een goede relatie en een langetermijnplanning erg belangrijk. De leveranciers moeten de business van Océ snappen en willen ondersteunen”, aldus Hekkens. Speelt prijs dan helemaal geen rol? “Natuurlijk wel. We blijven immers een inkoopafdeling, waarbij we proberen bij de productontwikkelingsfase de target kostprijzen te halen. Het verschil is dat we de leverancier niet uitknijpen. Samen kijken we hoe we de kosten uit de keten kunnen halen. Zowel bij ons als in het proces van de leverancier.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • WillyWortel | 03-10-2017 om 12:47

    Opdracht lijkt mij erg gemakkelijk: Globaal betekent volgens de VanDale tenslotte “ruim genomen”, ongeveer”, “niet tot in bijzonderheden berekend”….
    Vertaalbureau LouisvanGaal ingehuurd?

  • Anoniem | 03-10-2017 om 15:51

    En wat zijn nu de uitdagingen precies? Leveranciersreductie, early supplier involvement en prijsonderhandelingen lijken me iets alledaags…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.