Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
11
09
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Supply Chain
Soort:

Unilever wil dat leveranciers onderling samenwerken

Unilever wil de samenwerking met haar tweehonderd belangrijkste leveranciers de komende drie jaar verder verdiepen. Deze zullen vaker onderling relaties aangaan, in plaats van alleen met het Nederlands-Britse levensmiddelenbedrijf.

Biswaranjan Sen, binnen Unilever de op één na hoogste executive voor inkoopmanager, heeft in een interview met Supply Management de nieuwe inkoopstrategie onthuld. Om verdere innovatie door leveranciers mogelijk te maken, wil het concern hen stimuleren meer onderling samen te werken. Deze opzet gaat verder dan de huidige, waarin leveranciers vooral de relatie aangaan met Unilever maar niet zozeer met elkaar.

Partner to Win
Drie jaar geleden startte Unilever het ‘Partner to Win’-programma, dat opgezet is om samenwerking met leveranciers te verbeteren. Het identificeerde daarvoor de tweehonderd belangrijkste leveranciers, die de focus werden van het programma. Volgens Sen is de afgelopen drie jaar 70 procent van de Unilever-innovaties ontstaan bij leveranciers. Veel overbodige kosten werden uit de waardeketen gehaald en leveranciers investeerden gezamenlijk 1,3 miljard euro in hun productiemiddelen voor Unilever.

Zoeken naar waarde
Het programma is zo’n succes, dat het nu nog een stap verder gaat. In plaats van het opereren in een model waarbij relaties met leveranciers vooral één-op- één zijn, zullen groepen van drie tot vier leveranciers samenwerken om meer waarde voor hun klant te creëren. Tevens wil het concern in samenwerking met leveranciers meer principes uit lean management toepassen en ook met hen onderzoeken waar zij beter kunnen inkopen. Vooral opkomende markten, die nu goed zijn voor 57 procent van de omzet, krijgen daarbij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.