Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
28
01
10
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Vallen en opstaan

Het inkoopvak wordt vaak een ervaringsvak genoemd, dat je met vallen en opstaan in de praktijk leert. Opvallend is het dat er maar weinig inkoopboeken verschijnen die de praktijkervaringen van een inkoper beschrijven. Losse artikelen zijn er des te meer en daar is ook eigenlijk sprake van bij het boek “Vallen en opstaan”. Het is een verzameling van de 23 columns die eerder verschenen in het facilitaire maandblad Facto.

Vaker vertoond
Natuurlijk gebeurt het wel vaker dat columns die in een krant of tijdschrift verschijnen later worden gebundeld en als boekje verschijnen. Youp van ’t Hek, Simon Carmiggelt en Martin Bril zijn daar een aantal van de meest succesvolle voorbeelden van. Met het boekje Vallen en opstaan volgt Wim Nieland deze trend, maar heeft daarmee niet de primeur in inkoopland. In 2005 verscheen onder de vlag van de Nevi Publiek het boekje “Valkuilen en missers” waarin eveneens de praktijk van alledag werd behandeld. Alleen gebeurde dat toen aan de hand van een aantal elementen van de inkoopfunctie.

Andere invalshoek
Wim Nieland koos een andere invalshoek. Namens DPA organiseerde hij een aantal ronde tafel conferenties waarbij inkoopprofessionals aan het woord kwamen over meer dan twintig inkoopsegmenten. Back to basic: geen gepraat over theoretische modellen maar met je voeten in de modder staan, niet zeuren en gewoon inkopen. De resultaten van deze conferenties werden zoals gezegd gepubliceerd in het facilitaire vakblad Facto. Opmerkelijk omdat ook de columns uit het boekje “Valkuilen en missers” in dat zelfde blad verschenen. Waarom, vraag je je af, was er geen inkooppodium te vinden voor deze zeer inhoudelijke columns.

Geslaagd of niet geslaagd
Vanuit het oogpunt om het weer eens over de basis te hebben in plaats van de theorie, mag je het boek zeker geslaagd noemen. Het gaat inderdaad over inkopen en over niets anders. Waarmee het boekje eveneens overtuigt, is het korte en bondige van ieder hoofdstuk. Vanzelfsprekend bepaald door de lengte die columns in kranten en tijdschriften over het algemeen mogen hebben, leest het boekje vlot weg. Een verloren moment en je bent zo één of twee hoofdstukken verder. En mocht iets je niet interesseren, dan sla je dat gewoon over. Maar overtuigt het inhoudelijke deel? En zo ja, voor welke doelgroep?

Doelgroep inkopers
Er bestaat niet zoiets als DE inkoper. De doelgroep van inkoopprofessionals kent een grote verscheidenheid aan bloedgroepen. Van inkopers als eenlingen bij MKB-bedrijven tot internationale gespecialiseerde inkopers bij multinationals en alles wat daar tussen in zit. Voor deze laatste groep zal het boekje hooguit wat interessante wetenswaardigheden opleveren over inkoopsegmenten, waar zij zich vanuit hun specialisme in het geheel niet mee bezighouden. Af en toe een opgetrokken wenkbrauw en een teken van “O, zit dat daar zo”. Voor de inkopers aan het andere eind van het spectrum zal het boekje veel meer toegevoegde waarde bieden. Zij worden geacht als enige inkoper binnen kleinere bedrijven en organisaties van alles verstand te hebben. Dat dit in de praktijk een grote uitdaging vormt, hoeft hier geen betoog. Het is als de bekende goochelaar die tegelijk een groot aantal ballen in de lucht moet houden.

Inhoud boven vorm  
Over de inhoud kun je per inkoopsegment een oordeel geven, maar dat werkt niet als er sprake is van drieentwintig totaal verschillende hoofdstukken. Ieder hoofdstuk kent wel een zelfde opbouw. Een eerste schets van het inkoopsegment gevolgd door een beschrijving van de markt, waarvan een opsomming van de belangrijkste leveranciers deel uitmaakt. Vervolgens volgen de do’s en de don’ts ieder in een apart onderdeel, tenslotte gevolgd door een praktijkvoorbeeld.

De beschrijvingen van de inkoopsegmenten en de markten zijn helder en verschaffen veel nuttige informatie. Bij de behandeling van de do’s en don’ts kom je echter bij ieder inkoopsegment minimaal één maar vaak meerdere onderwerpen tegen die niet specifiek thuis horen bij dat betreffende inkoopsegment. De meer ervaren inkoper zal die verbanden wel leggen en zich daaraan storen. De minder ervaren collega ontbeert de kennis en zal de link niet leggen. Daardoor zal hij bij een aantal inkoopsegmenten mogelijk kansen laten liggen.

Eindoordeel
Voor de (onervaren) inkoper die van alles inkoopt biedt het boekje meer dan voldoende aanknopingspunten voor een eerste kennismaking met een groot aantal inkoopsegment-en. Voor de meer ervaren inkoper zal het boekje veel aha-erlebnis met zich mee brengen en vanuit dat oogpunt waarschijnlijk teleurstellen. Toch kan het ook voor deze inkoper nuttig zijn als hij het boekje gebruikt als PR-instrument. Voor de budgethouders, de juridische en de financiële afdeling, het hoger management biedt het namelijk een goed inzicht in en begrip voor de uitdagingen en risico’s van het inkoopvak. Weggeven is dus het advies en dat is positief bedoeld.

 
Beoordeling: ***

Win 'Vallen en opstaan'
Stuur in de maanden januari of februari een artikel in voor de Wiki en win het fraaie boek 'Vallen en opstaan' van Wim Nieland.

Bestellen
Het boek "Vallen en opstaan" direct bestellen

Aanvullende literatuur

  • Valkuilen en missers, Nevi Publiek, Ruud Plu, Bas Zuiderent, Anke Versteegen, Wil van Loon
  • Common Sense Purchasing (Engelstalig), Dr. Tom DePaoli

Boekgegevens
Auteur:
Wim Nieland is business line manager bij inkoopadviesbureau DPA Supply Chain in Amsterdam. Daarnaast is hij voorzitter van de Nevi kring Noord-Holland/Utrecht. Met Vallen en Opstaan debuteert Wim Nieland als auteur.

Boek, ingenaaid / 144 blz. / Nederlandstalig
DPA Supply Chain People / 1e druk / 2008
ISBN-13: 9789079825028

Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.