Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
12
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: Overheidaanbesteding
Soort:

Van Bemmelen brengt nieuw leven in Nederlandse producten

Nederlanders zijn gehecht aan die typische Hollandse producten. Iedere vakantie worden de potten pindakaas en dozen hagelslag weer meegenomen. om ook op de camping in Frankrijk ‘oer-Hollands’ te ontbijten. Toch kwamen steeds meer Nederlandse bedrijven in de problemen. Carel van Bemmelen is als CEO bij Neerlands Glorie veel van deze bedrijven bij elkaar aan het brengen en met succes. Een treffend voorbeeld daarvan is HAK. “Het gezicht van Martine Bijl is terug. Want je moet de consument blijven vertellen wie we zijn”. aldus Van Bemmelen.



De algemeen directeur. die daarnaast ook nog participatiecommissaris is bij de Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM) gaf op de CPO-Dag 2006 een bondige lezing over zijn activiteiten en de rol van de inkoper daarin. “Bij iedere organisatie wil ik altijd binnen zes maanden vijf procent van de inkoopwaarde eraf halen. Daarvoor trekken we een team aan om alles in kaart te brengen. Dat is participeren op randzaken en zoeken waar de kosten te drukken zijn.”

Door zijn commissarisfuncties heeft Van Bemmelen met veel verschillende organisaties te maken. die ver uit elkaar liggen. Als voorbeeld noemt hij een beddenfabrikant en een cosmetica keten. Op het eerste oog geen gezamenlijke inkoop mogelijk. maar hier blijkt waar er op randzaken te winnen valt. “Het is verbanden leggen. De beddenfabrikant gebruikt heel veel karton om de bedden mee te vervoeren. Datzelfde karton gebruikt de cosmetica keten weer om de doosjes in te verpakken. Dit kunnen ze dus gezamenlijk aanschaffen en het zou mogelijk zijn om dit naar vijf of zes bedrijven uit te breiden.” Het gaat in de gedachte van de CEO dan ook vaak om de kleine zaken. die uiteindelijk voor een groot verschil – en winst – kunnen zorgen.

Het kan vaak ook heel simpel. Stop worteltjes en boontjes in ??n potje en je hebt een nieuw product. Een vorm van innovatie waar HAK het laatste jaar veel vooruitgang mee heeft geboekt. Martine Bijl is sinds kort weer terug op televisie als het gezicht van het Nederlandse bedrijf. Aan de klassieke houten tafel tussen de groenten. Van Bemmelen noemt het pure mismanagement dat Bijl was verdwenen. “De laatste vijf tot tien jaar was er nauwelijks tot geen innovatie geweest in het bedrijf. Daarnaast was ook de communicatie naar de klant afgeschaft.” Hij wil dat volledig anders. “Je moet ze blijven vertellen wie je bent. Consumenten hebben de producten juist nodig. Door oorlogen zoeken mensen naar zekerheden. productnamen als HAK en Pickwick.”

Innovatie hoeft niet moeilijk. als het maar doeltreffend is. “Ik maak de productie liever beter dan dat ik ga zoeken naar nieuwe vormen. De mixen van HAK zijn daar een voorbeeld van. De worteltjes en boontjes hebben we nu in ??n potje gedaan en het verkoopt.” De communicatie heeft Van Bemmelen even simpel gemaakt. “Inkopers vinden het leuker als ze direct kunnen onderhandelen. dan dat ze praten met een tussenpersoon. We zorgen dan ook voor directe communicatie.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.