Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
12
16
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Van Weele bij Het NIC: “Inkoop ontwikkelt rap”

Van Weele bij Het NIC: “Inkoop ontwikkelt rap”

De wereld van de inkoopprofessional verandert in rap tempo. Door de toenemende digitalisering, uitbesteding, businessgedreven inkoop en scheiding van operationele en tactische inkoop hebben inkopers de mogelijkheid gekregen om door te groeien. “Dit verklaart waarom het vak van de backroom in de boardroom is gekomen. In de laatste 10 tot 20 jaar is Inkoop er enorm op vooruit gegaan. Er is niet één vak dat zo’n enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt”, aldus Arjan van Weele, professor purchasing and supply management, op het congres van Het NIC ter ere van hun 95 jarig bestaan.

Onder de noemer ‘de kracht van verbinding’ vierde Het NIC met bijna honderdvijftig genodigden 95 jaar inkoopervaring. De genodigden zijn tijdens het congres uitgedaagd tot nadenken over de toekomstige inrichting van inkoop.

Toegenomen uitbesteding
Een van de inkoopontwikkelingen is volgens Van Weele de toegenomen uitbestedingen. “Toen ik in 1986 bij het merk Dove op bezoek ging, zag ik dat zij bijna alles zelf produceerden. Alleen wat ze niet zelf konden maken, kochten ze. Het inkooppakket was toen ondergebracht bij 3500 leveranciers. Voor elk component werden minstens vijf offertes aangevraagd. Dit is nu totaal veranderd. Dove koopt nu in principe alles in en wil zo min mogelijk zelf maken. Soms ontkomen ze er echter niet aan. Bijvoorbeeld wanneer ze het product niet in de markt kunnen vinden of als ze het zelf beter kunnen produceren. Het inkooppakket is dus drastisch gegroeid en is nu ondergebracht bij slechts 600 leveranciers”, zegt de professor verwonderd.

Dominantie van ICT
Ook de groeiende dominantie van ICT heeft Inkoop de afgelopen jaren gevormd. “In 1979 deed ik mijn eerste interviews”, vervolgt Van Weele. “Toen waren kaartenbakken nog de normaalste zaak van de wereld. Inkopers hadden al hun dossiers in hun bureau zitten. Nu gaat dit allemaal digitaal. Zorg dat je jonge mensen en data analisten in je organisatie hebt die de digitalisering kunnen volgen en vertalen naar relevante informatie voor de business”, adviseert de professor.

Operationele en tactische inkoop
Daarnaast is volgens Van Weele de scheiding van operationele en tactische inkoop cruciaal geweest. “Dit heeft bedrijven ontzettend efficiënt gemaakt. Door de scheiding konden we categoriemanagers creëren. Die konden zich bezighouden met de voorkant van het vak: strategic sourcing, contractmodellen en contractmanagement. Een enorme ontwikkeling.”

Businessgedreven inkoop
“Als het inkoophuis eenmaal op orde is, moeten we heel goed na gaan denken hoe we de business gaan ondersteunen”. De laatste ontwikkeling die de professor aanhaalt, is de overgang van functionele naar businessgedreven inkoop. “Inkopers moeten erop uit. Altijd in de business kijken wat er nodig is. Dit krijg je niet vanzelf te horen. Wij zijn er om de business te dienen, om met oplossingen te komen en mee te denken.”

Verantwoordelijkheden
Het groeiende belang van Inkoop brengt grote verantwoordelijkheden met zich mee. “Er is in Nederland bijvoorbeeld geen schoonmaakbedrijf die een droge boterham kan verdienen. We hebben onze mond vol over duurzaamheid en vinden het vreselijk als er in de textiele sector in Bangladesh onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden gewerkt wordt. We hoeven in Nederland echter ook niet zo ver te zoeken. We hebben door het enorme inkoopgedrag een toenemende prijsdruk en complexe ketens gegenereerd. Het is de rol van inkoopprofessionals om te kijken wat ze hieraan kunnen doen.”

Opboksen tegen CFO
Van Weele ziet dat de inkoper het moeilijk vindt om tegen de CFO op te boksen en zijn focus te verleggen van kosten naar waardecreatie. “Begrijpelijk. We moeten rekening blijven houden met de CFO en voor niet-kritische artikelen scherp aan de wind blijven varen. Voor producten die wel kritisch zijn voor de business, met leveranciers die het bedrijf moeten helpen onderscheidend te blijven in de markt, zouden we ons moeten focussen op waardecreatie. Durf daarom tegen de CFO te zeggen: ‘We gaan het op een aantal terreinen anders doen’.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.