Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
04
01
11
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

'Veel CPO's kijken niet naar lange termijn'

Maar al te vaak mondt het onderhandelen van inkopers in de huidige economische omstandigheden uit in 'leveranciertje pesten'. Ethisch onverantwoord, zo vindt Mary Bushell, voormalig CPO van BT Group.

Bushell neemt in haar column voor CPO Agenda supermarktbedrijven als voorbeeld. Supermarkten worden vaak beschuldigd van inkooppraktijken die hun leveranciers dwingen akkoord te gaan met risico's en minimale marges. Toch zijn het niet alleen grootgrutters die zich hier schuldig aan maken. “De filosofie van veel organisaties lijkt te zijn om inkoop als een bot instrument te gebruiken, dat kostenbesparingen op de korte termijn moet opleveren ongeacht de consequenties op lange termijn. Is dit een goede vorm van procurement? Ik ken behoorlijk wat CPO's en CFO's die denken van wel.”

Gedragscodes
Waar de meeste procurement-professionals naar buiten toe claimen dat ze het 'uitknijpen' van leveranciers afkeuren en hun werkgevers op hun websites reppen over ethische gedragscodes in leveranciersmanagement, is daar in eigen kring weinig van over, zo zegt Bushell. “In eigen kring scheppen sommigen juist op over hun mogelijkheid om de cashflow van hun bedrijf te verbeteren ten koste van zwakkere leveranciers. Leveranciers hebben weinig opties als ze hun inkomsten willen behouden. In plaats van zich zorgen te maken dat ze kleine leveranciers in de problemen brengen, jubelen de inkoopprofessionals juist dat ze andere vendors klaar hebben staan om eventuele gaten op te vullen mocht dat nodig zijn.

Een gedragscode zoals de 'Groceries Supply Code of Conduct', die Groot-Brittannië onlangs invoerde, ziet Bushell echter niet zitten. “Er zijn zorgwekkende indicaties dat dit niets meer zal zijn dan een vehikel voor bureaucratie en 'box ticking'. Het blijft de vraag of ze de tanden al hebben om zich misdragende bedrijven te bijten.” Liever ziet de voormalige CPO dat inkoopprofessionals hun eigen standaarden handhaven en zoeken naar betere manieren om voordeel te behalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.