Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
06
19
Redactie
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Redactie
Dossier: Geen categorie
Soort:

Verandermanagement is essentieel bij automatisering inkoop

Verandermanagement is essentieel bij automatisering inkoop

Verregaande digitalisering van processen is nodig om de supply chain demand driven te maken. Het gaat dan ook om kunstmatige intelligentie om meer eenvoudige beslissingen volledig automatisch te nemen. Dit kwam naar voren tijdens de internationale gebruikersconferentie SAP Ariba Live in Barcelona. Supply Chain Magazine berichtte hierover.

Nieuwe inkoopprocessen
Het event schonk aandacht aan de resultaten van een onderzoek door de University of Mannheim naar de digitale transformatie van inkooporganisaties onder 460 CPO’s en COO’s van grote bedrijven. Hieruit blijkt dat voor 84 procent digitalisering een topprioriteit is om tot betere inkoopprestaties te komen. Een praktijkvoorbeeld is de inkoop van Ford Motor Company Dit bedrijf heeft op basis van best practices veertien standaardprocessen ontworpen voor inkoop en gebruikt deze nu wereldwijd. Eerder had het wereldwijd zo’n 25.000 verschillende processen. De nieuwe processen zijn vergaand geautomatiseerd en waar mogelijk voorzien van kunstmatige intelligentie. De grootste uitdaging was daarbij niet de technologie, maar de aanpassing van mensen aan de nieuwe processen. Ford Motor Company heeft hiervoor honderden change agents die inkopers trainen en begeleiden in de nieuwe manier van werken.

Touchless
Andere bedrijven richten zich op volledig ‘touchless’ werken. Verpakkingsbedrijf Tetra Pak streeft bijvoorbeeld naar vrijwel 100 procent touchless orders. Hiervoor moet iedereen, inclusief de leveranciers, zich houden aan de standaardprocessen. Daarnaast wil Tetra Pak zo weinig mogelijk vrije tekst gebruiken, omdat dat ook een automatische verwerking belemmert. GlaxoSmithKline werkt vanuit ‘vendor managed inventory’ (VMI). De complexiteit zat hem daarbij in het maken van afspraken met leveranciers. Het bedrijf werkt nu volledig touchless samen met acht leveranciers. Het duurt nog wel even voordat het farmaceutische bedrijf met alle leveranciers op deze manier werkt.

Bedrijfscultuur
Volgens Supply Chain Magazine maakt de conferentie in Barcelona duidelijk dat een volledig autonome supply chain technisch al mogelijk is. Omdat processen en de bedrijfscultuur echter vaak nog niet klaar zijn voor de verandering is verandermanagement erg belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.