Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
12
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Schrijver
Dossier: Inkoop
Soort:

Vernieuwend inkopen

Best Value Procurement. Is dat het nieuwe inkopen? Of is het daar slechts een onderdeel van? De afdeling Concerninkoop van NS organiseerde kortgeleden samen met ING Bank, een round table in het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht. Met als thema vernieuwend inkopen. Gastsprekers als Sicco Santema (directeur Scenter), Erwin Piet (CPO Port of Rotterdam) en Hans Triep (CPO ING Bank Nederland) mochten hun visie op dat gebied toelichten.

NS grootgebruiker energie
Gastheer Jeroen Wegkamp, CPO Concerninkoop bij NS en voorheen werkzaam bij energieleverancier Essent, stelt dat we niet zonder energie kunnen maar ook niet zonder vervoer. De grote uitdaging voor NS is om de leveranciers, en niet alleen energieleveranciers, meer te laten bijdragen aan de realisatie van de NS doelen. Jeroen ziet zijn afdeling daarbij als Haarlemmer olie. 

Hij licht vervolgens de inkoop van tractie-energie toe. De spoorwegen zijn grootgebruiker met een afname van 1.4 Terrawattuur per jaar en zitten middenin een aanbestedingstraject. De voorwaarden waaraan de inkoop moet voldoen anno 2013, hebben een sterk groen karakter. Kreten als klimaatneutraal en van deur tot deur groen behoren tot het eisenpakket. Vernieuwend is vooral ook de wijze waarop NS de zekerheid wil krijgen dat de geleverde energie daadwerkelijk leidt tot een vermindering van CO2-uitstoot.

De gasten aan het woord
Sicco Santema maakt duidelijk dat vernieuwend inkopen alles te maken heeft met best value procurement, prestatiegericht inkopen. Het draait om het smeden van de klant – leverancierrelatie. Niet het tot stand brengen van een contract is het doel maar de prestatie die een leverancier levert. Eén van de voorbeelden die hij gebruikt is een foto van een woonstraat, waar een lantaarnpaal middenin een parkeerplaats terecht is gekomen na de herinrichting. Zijn vraag aan de toehoorders is: wie is er nu boos en wie heeft er plezier?

Erwin Piet start zijn betoog met een mooi filmpje over Neerlands trots, de Rotterdamse haven. De Worldport blijkt zo’n 40 kilometer lang te zijn en er werken meer dan 50.000 “teamleden”. In de casus van Piet gaat het over BVP (Best Value Procurement) en de toepassing daarvan bij IT sourcing. Uiteindelijk leidde dat tot de keuze van Fujitsu voor de levering van IT-diensten.

Medeorganisator ING Bank Nederland vaardigde CPO Hans Triep af. De twee filmpjes die hij laat zien, hebben als thema ‘Dat verwacht je niet van een bank’. De eerste video laat zien hoe tijdens een flashmob in een Bredaas winkelcentrum tot hilariteit van het publiek, uit het niets de Nachtwacht tot stand komt. Rembrandt live dus. De tweede video handelt over een ING klant die verrast wordt door ‘Spaar support’. Een jong stel dat spaart voor hun huwelijksfeest wordt thuis verrast met een optreden van Danny de Munk.

Zegt u het maar
De pauze fungeert als brug naar een discussiepanel met daarin de sprekers, dat een aantal stellingen lanceert. Zoals:

  • BVP begint pas na de aanbesteding.
  • Het is beter iemand uit de business inkoopskills bij te brengen dan een inkoper te leren wat de business inhoudt.
  • BVP werkt alleen goed in Nederland vanwege onze open cultuur.

Dat de meningen van het publiek hierover uiteen lopen bleek duidelijk uit de discussie!

We gaan er even uit voor de reclame
Joost Ravoo, hoofd NS Zakelijk, breekt als een commercial in tijdens de discussie, om de gasten heel snel uit te leggen hoe de NS Businesscard werkt en iedereen een aanbod te doen om gratis een maand lang gebruik te maken van de kaart. De leaseauto mag even blijven staan want dat betekent dus een maand lang gratis Openbaar Vervoer.

En met enkele laatste stellingen komt een leerzame middag ten einde. Met meer dan 100 deelnemers kunnen de organisatoren terugkijken op een geslaagde middag. Vol gelegenheid tot uitwisseling van vernieuwende inkoopervaringen èn om de onderlinge banden aan te halen of nieuwe te smeden. Voor herhaling vatbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.