Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
03
03
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Categorie: E-procurement
Soort:

Vertrouwen consumenten stijgt opnieuw licht

Het consumentenvertrouwen is. gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. in februari 2005 uitgekomen op ?22. Dit is vier punten hoger dan in januari. Het is de tweede lichte stijging op rij. De consument gaat 2005 met meer vertrouwen in dan hij 2004 afsloot. In de laatste vier maanden van vorig jaar was het consumentenvertrouwen telkens lager dan een maand eerder. De stijging in februari 2005 komt doordat consumenten minder negatief zijn geworden over de algemene economische situatie. De koopbereidheid van de consument is onverminderd laag. Dit blijkt uit het Consumenten Conjunctuuronderzoek.

Consumenten minder negatief over economisch klimaat
Het oordeel over het economisch klimaat is. voor seizoen gecorrigeerd. in februari fors verbeterd ten opzichte van een maand eerder. Het steeg met 12 punten naar ?23. Zowel over het economisch klimaat in de komende als in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten minder negatief geworden. Voor het eerst sinds augustus 2004 is het oordeel over de komende twaalf maanden positief. Dit betekent dat er per saldo meer optimisten zijn dan pessimisten

Koopbereidheid onverminderd laag
De koopbereidheid is. gecorrigeerd voor seizoeninvloeden. uitgekomen op ?22. Dit is vrijwel gelijk aan een maand eerder. De koopbereidheid is gebaseerd op het oordeel over de financi?le situatie van het eigen huishouden en op de vraag of de tijd gunstig is voor het doen van grote aankopen. Consumenten zijn iets negatiever geworden over de eigen financi?n in de afgelopen twaalf maanden. Deze indicator bereikte daardoor in februari de laagste seizoengecorrigeerde waarde sinds het begin van deze reeks in 1986. Over het doen van grote aankopen. zoals meubels. zijn consumenten ook iets negatiever geworden. Ze zijn daarentegen iets positiever in hun oordeel over de toekomst van hun eigen financi?n.

Bron: CBS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.