Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
17
11
14
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Dit was hét hoofdthema van ISMC 2014

Het International Supply Management Congress vond afgelopen dinsdag plaats in de Beurs van Berlage in Amsterdam. Dit congres stond volledig in het teken van ‘new partnerships’. Opvallend was dat tijdens de introductie van de dag al duidelijk werd dat vertrouwen een groot issue is tussen inkoper en leverancier.

Door middel van de software ‘Buzzmaster’ konden aanwezigen meningen delen, die live op het beeldscherm op het podium werden getoond. Bij de eerste vraag van de ‘chairman’ Rens de Jong, namelijk welke moeilijkheden inkopers ondervinden in relaties met leveranciers, antwoordde het overgrote deel van de zaal met: vertrouwen.

Formule voor vertrouwen
In de eerste presentatie van Paul van Attekum (Vice President Strategic Sourcing & Procurement, ASML), kwam een formule voor vertrouwen aan bod. Deze maakt duidelijk dat er vermogen, betrouwbaarheid en transparantie nodig is, maar dat ook het eigenbelang in de gaten gehouden moet worden. De vraag die rees was: hoe transparant kan je zijn? Is transparant zijn met bijvoorbeeld marges niet erg gevaarlijk voor de competitie tussen leveranciers? In de zaal werd verschillend gedacht over dit onderwerp.

Inkopers zijn terughoudend
Later op de ochtend gaven Dirk Jan de With (Unilever) en Hubert Verweij (PwC) aan dat vertrouwen tussen de partners ook gerealiseerd kan worden door een gelijk doel te stellen en de leverancier min of meer de leiding in de keten te geven. De leverancier zou beter weten wat er mogelijk is en kan dan helpen met innoveren. Inkopers leken het hiermee eens te zijn, maar bij een stemmingsronde, aan het einde van de dag, zag 69% van de inkopers het toch niet zitten als leveranciers de contracten zouden gaan maken.

Contract volgt op vertrouwen
Een knelpunt voor het opbouwen van een goede relatie met de leverancier en het creëren van innovatie is dat er teveel focus ligt op het realiseren van prijsvoordelen. Daarnaast is het moeilijk om het begrip ‘vertrouwen’ te meten. Toch geeft Van Attekum (ASML) aan dat er alleen een contract opgesteld moet worden als er al vertrouwen bestaat tussen de partners. Als een contract nodig is om vertrouwen te creëren, dan kan je er beter niet aan beginnen.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.