Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
03
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Linsey Knol
Dossier: Index / overzicht / marktplaats / overig
Soort:

Verveeld personeel weer bij de les door gamification

Gamification gaat het helemaal worden in de komende twee jaar. Deze voorspelling doet onderzoeksbureau Gartner. Het combineren van corporate trainingen met een spelelement moet voor meer gemotiveerde werknemers zorgen.

Niet alleen bedrijven, maar ook leveranciers zijn continu op zoek naar manieren om corporate trainingen te optimaliseren. Volgens analist Gartner is het zogeheten ‘gamification’ een goede manier om dat te doen. Het creëren van een spelelement in een opleiding zorgt namelijk voor meer motivatie bij medewerkers. Het onderzoeksbureau verwacht daarom dat in 2015 veertig procent van de duizend grootste Amerikaanse bedrijven gamification zal toepassen in een bepaald aspect van het bedrijf.

Gamification
Gamification houdt niet in dat werknemers vogels de lucht in schieten om groene biggen te vermoorden. Het heeft helemaal niets te maken met populaire games als Angry Birds, Call of Duty of World of Warcraft. Een klein spelelement is al voldoende om een training te ‘gamifyen’. Dit kan bijvoorbeeld door scores bij te houden en daar bepaalde privileges tegenover te stellen.

Saaie trainingen
Het gegeven dat werknemers trainingen leuk vinden, is volgens Gartner van belang vanwege de voortdurende veranderingen in de wereldeconomie. Deze veranderingen maken dat ook bedrijven zich continu moeten aanpassen. Daarvoor zijn trainingen noodzakelijk, maar het bureau stelt dat werknemers eigenlijk helemaal niet op die trainingen zitten te wachten. Gartner stelt dat de omzetting van saaie gegevens naar spelelementen leidt tot meer enthousiasme bij de medewerkers.

Plannen Reuters
Het wereldwijde mediabedrijf Thomson Reuters is al bezig met gamification. Reuters is een samenwerking met gamebedrijf True Office aangegaan om gamification-trainingsmateriaal te ontwikkelen. Hiermee hoopt de multinational vaardigheden van personeel op het gebied van internationale financiële service-industrie bij werknemers te verbeteren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.