Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
10
04
17
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
5
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

Vijf veranderingen in het inkoop-stereotype

“De inkoper van vroeger zat op een eiland. Hij was een bonnenmepper en erg transactioneel ingesteld. De inkoper kwam alleen even om de hoek kijken om tien procent van de prijs af te halen”, zo beschrijft Pieter van der Vloed, managing partner van AevesBenefit, de inkoper van tien jaar geleden.

Dit stereotype is op de hedendaagse inkoper niet meer van toepassing. Er wordt veel meer gevraagd van de inkoper, die ook steeds vaker in de boardroom te vinden is. “Zo moet een inkoper communicatieve vaardigheden hebben, connectie met de business maken, analytisch zijn en zorgen voor concurrentievoordeel.” Van der Vloed noemt 5 fundamentele veranderingen in het stereotype van de inkoper.

  1. Inkoper heeft communicatie-skills
    “De moderne inkoper is communicatief sterk en organisatiesensitief. Hij of zij vormt de brug tussen interne en externe stakeholders en communiceert met beide groepen op een handige manier. De inkoper moet tegenwoordig écht begrijpen wat de business zoekt en zit daarom al bij aanvang van een project aan tafel.”

  2. Inkoper is ook product-developer
    “De inkoper zoekt veel meer de business alignement op. Dat zie ik vooral bij banken en in de verzekeringswereld. Daar kan inkoop het verschil maken door bijvoorbeeld allerlei nieuwe applicaties te vinden in de markt, die de organisatie zelf niet kan ontwikkelen. Deze inkopers gaan ook steeds meer richting product-development.” De inkoper zou steeds vaker de initiatiefnemer van projecten moeten zijn, gebaseerd op markt- en leveranciersontwikkelingen.

  3. Inkoper zorgt voor concurrentievoordeel
    “Inkoop is sinds mensenheugenis gefocust op kosten. Je kan echter niet jaar na jaar tien procent blijven besparen. De hoop bestaat dat inkopers steeds meer uit de kostenbesparingshoek gedreven worden en toegevoegde waarde zoeken. Dan moet je innoveren om de kosten omlaag te brengen. Ikea laat bijvoorbeeld een klein tafeltje ieder jaar helemaal opnieuw ontwikkelen. Jaar na jaar resulteert dit in een goedkoper en lichter tafeltje, maar de look & feel blijft wel hetzelfde. De vraag die iedere inkoper zich moet stellen is: Hoe kan de supplier base ervoor zorgen dat mijn organisatie meer concurrentievoordeel behaalt?”

  4. Inkoper is steeds vaker een vrouw
    “Waar het stereotype inkoper tien jaar geleden nog vooral een stoffig mannetje was, is het tegenwoordig bijna het tegenovergestelde. Het vak is afgestoft en steeds meer vrouwen voelen zich aangetrokken tot Inkoop. De groep consultants van AevesBenefit bestaat momenteel voor 40% uit vrouwen.”

  5. Inkoper voert minder operationeel werk uit 
    “De professionalisering van het vak heeft ook een keerzijde. Operationele inkoop is aan het verdwijnen. Dit stuk inkoop wordt steeds meer geautomatiseerd of geoutsourcet naar Bulgarije, Spanje, Roemenië of India. Dit zorgt voor een gat in de arbeidsmarkt. De meeste bedrijven zijn tegenwoordig op zoek naar een medior tactisch inkoper met twee tot vijf jaar werkervaring. We vangen dit zoveel mogelijk op door de inkopers zelf op te leiden.”

Deze veranderingen hebben geleid tot verdere professionalisering en zorgen ervoor dat Inkoop zichzelf meer op de businesskaart heeft gezet. Dit resulteert in een groeiende vraag naar inkopers. Dat is positief, maar zorgt ook voor nieuwe problemen. “Er is nu een ‘war on talent’ gaande. 0,8 procent van de inkopers is werkloos. Dat zorgt voor een tekort op de arbeidsmarkt. Door de professionalisering van Inkoop piekt de vraag naar inkopers momenteel”, concludeert Van der Vloed.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Gerelateerde berichten:

Reacties:

  • Mathieu van den Hof | 11-04-2017 om 12:38

    Mooi stuk, de 5 punten kloppen inderdaad. Daar hoort bij dat de inkoper ook steeds meer op reis is om nieuwe ideeën en contacten op te doen.
    Echter, (nog) niet overal is dit het geval. Het penvoerend maken van de inkoper in de inkoopprocessen en m.n. bij Capex ontmoet nogal wat koudwatervrees.

  • Edwin Bosman | 11-04-2017 om 15:36

    Mooi stukje. Wat Pieter van der Vloed zegt over de groeiende vraag naar Inkopers klopt denk ik wel, maar helaas hoor ik op dit moment bij de 0.8% van de inkopers die werkloos is. Ik ben nu bezig met Nevi2 Publiek om aan te haken bij de groep waar men om zit te springen. Alleen nu moet iemand het mij nog gunnen om de juiste ervaring op te kunnen doen…

    • Marijke Tevreden | 12-04-2017 om 13:50

      Edwin, ik kan mij helemaal vinden in jouw reactie. Redelijk wat inkopers, met name 50+, zitten momenteel “op de bank” ondanks dat ze zeer gemotiveerd zijn, over voldoende praktijkervaring, kennis en kunde beschikken. Ze komen echter niet door de ballotage van werkgevers vanwege harde knock-out criteria zoals het bezit van Nevi2. Zonde en een gemiste kans voor werkgevers!

  • Klaas Stek | 11-04-2017 om 18:55

    Heel herkenbaar. We zien dit ook terug in ons internationale onderzoek naar ‘kennis en vaardigheden’ in purchasing & supply management. In de nabije toekomst komt er meer nadruk op duurzaamheid en op digitalisering & big data analyse.

  • Werner van Doremalen | 12-04-2017 om 11:08

    Helemaal mee eens. Wat mijn inziens ook zou helpen is om de ‘naming convention’ aan te passen. ‘Inkoper’ wekt een, op het verleden gebaseerde, perceptie op die in een aantal gevallen niet matcht met de bovenstaande 5 punten. ‘spend value manager’, ‘3rd party solution manager’ zou de lading beter dekken. Wellicht een mooi topic voor een volgende column 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.