Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
07
08
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Supply Chain
Soort:

"Vinden en binden" spreekt pakkend inkoop-Esperanto

Max Boodies gebundelde columns ‘Vinden en binden’ markeren de voorzichtige cultuuromslag in inkoop. Het is een prettig leesbare bundel waarin DPA Supply Chain’s directeur zoals wel vaker voor de troepen uitloopt. Waarom zou je de leverancier in een Blitzkrieg murw beuken als je in een alliantie zoveel meer aan hem hebt?



De onderhandeling als oorlogvoering: het is een analogie zoals Boodie er in elke column wel ??n gebruikt. Doorgaans zijn ze fijnzinniger en heel wat meer spitsvondig dan de Blitzkrieg van ondergetekende. En vrijwel altijd maken ze zijn visie leesbaar en kraakhelder. Ook voor de leek. Godzijdank. Inkoopcolumnisten verzanden maar al te vaak in doodsaaie bespiegelingen en wollige praat over technische ditjes en datjes. Boodie niet. Egocentrische inkopers zijn zo ijdel als de Zonnekoning. bureaucratische waanzin in de supply chain is als Joseph Heller’s Catch-22 en de doorgeslagen stroomlijning van de keten is niet meer dan een pyrrusoverwinning. Ze passen alle binnen het statement dat Boodie in zijn inleiding formuleert: we zijn met inkoop een andere tijd ingevaren. Een ander inkoopparadigma dus. Laten we ophouden met blindelings knijpen en zuigen.

Een analogie is wat Boodie zelf waarschijnlijk een ‘handigheid’ zou noemen. Een truc die hij binnen het instrumentarium voor anekdotische bewijsvoering plaatst. Zo’n slimmigheid is niet alleen de columnist behulpzaam. De inkoper die voor een onwillige directie zijn verhaal moet doen. kan er evenveel baat bij hebben. Dat blijkt uit de column ‘Inkoop voor dummies’. Daar werkt Boodie via de ontstaansgeschiedenis van het Esperanto toe naar die inkoper in de boardroom. Spreek een gemeenschappelijke taal: Het werkt als volgt. U verzint slechts ??n beeld dat het probleem beschrijft. Daar maakt u een Jip en Janneke tekstregel bij. zeg maar ten grootte van een tekstballonnetje. Ook bij de oplossingsrichting bedenkt u een krachtig beeld. Wetenschappelijk is hier wel het een en ander op aan te merken. Psychologisch bezien is bekend dat mensen een specifiek voorbeeld goed onthouden. In Vinden en binden houdt Boodie zich uitstekend aan zijn eigen stelregel. Vraagstukken als outsourcing en ‘inkooplekkage’ worden even puntig aangekaart als aangepakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.