Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
29
09
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door webmaster
Dossier: Overheidaanbesteding
Soort:

Volgens onderzoek INSINC moet Vendor Rating nog van de grond komen

Vendor Rating moet in Nederland nog altijd van de grond komen. zo blijkt uit de september-editie van de INSINC Procurement Survey. In het onderzoek is de top vijfhonderd van het Nederlandse bedrijfsleven gehoord. Vendor Rating moet zorgen voor structurele controle op het gebied van professionalisering van Inkoop. In het laatste onderzoek werd gevraagd naar het meten van de prestaties van toeleveranciers.


Inkoopadviesbureau INSINC constateert dat organisaties druk bezig zijn met het verbeteren van hun inkoopprocessen. Driekwart van de respondenten is actief bezig met het optimaliseren van de prestaties van toeleveranciers. Dit doen de bedrijven door onder andere enquêtes onder interne klanten en het inzetten van andere hulpmiddelen. Een opvallende uitkomst was overigens dat er slechts ??n organisatie met enige regelmaat een evaluatie houdt. Duidelijk werd ook dat leveranciers vaak slecht scoren op de punten service. prijs. levertijd en flexibiliteit.

Interne communicatie is voor het inkoopproces cruciaal. anders kan er een kloof ontstaan tussen het inkoopbeleid en de uitvoering. Twee van de drie respondenten maakt afspraken opvallend genoeg mondeling. terwijl slechts ??n op de vijf gebruik maakt van een contractmanagement tool of een intranet.
 
Voor INSINC waren de resultaten eigenlijk bevestigingen van eerdere bevindingen. Het schort nog aan de implementatie van gestructureerde toetsing en bijsturing van de leveranciers. Ook geeft de mondeling communicatie en leverancieringsbeoordelingen te denken. Geert de Ruijter. Managing Partner van INSINC legt dit verder uit. “We zien dat veel bedrijven heel goed weten dat er letterlijk veel te winnen valt bij het inrichten van een professioneel inkoopproces. Slimmer inkopen heeft immers een hefboomeffect op de bedrijfsresultaten. Ook weten de meeste bedrijven wel hoe ze in theorie hun inkoopprocessen kunnen optimaliseren. Het afsluiten van raamcontracten. het openen van inkoopportals voor de niet-strategische goederen. het centraliseren van de inkoop van strategische goederen. het outsourcen van specifieke onderdelen van het inkoopproces en het opzetten van elektronische veilingen is in de meeste gevallen wel bekend. De crux zit in de uitvoering. In de praktijk blijkt de implementatie van raamcontracten en het meten van leveranciersprestaties een groot struikelblok. Door verregaand gedelegeerde verantwoordelijkheden voor budgetten of Profit & Loss vergt het veel interne overtuigings- en verkoopkracht van de inkoopmanager. Vaak willen de business managers zelf bepalen waar onder welke voorwaarden wordt ingekocht. en zien ze het raamcontract en alles wat eruit voorvloeit als een blok aan het been.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.