Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
07
10
13
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Bas Heerink
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Vraag duurzame producten stijgt explosief

De consumentenvraag naar duurzame producten en diensten stijgt de komende jaren van 2 procent naar 98 procent in 2018. Onderzoek wijst dit uit.

Toekomstgerichte bedrijven zien de verschuiving richting duurzame producten en diensten niet langer als een risico, maar als een serieuze kans. Dit blijkt uit het onderzoek van BSR en Futerra. Steeds meer bedrijven spelen in op het duurzame gedrag van de consument. Dit gebeurt door bijvoorbeeld aandacht te schenken aan recycling, gezond leven, de aankoop van duurzame goederen en waterbesparing.

Duurzaam leven wordt interessant
Op dit moment is slechts twee procent van de consumenten zeer geïnteresseerd in het gebruik van duurzame producten en diensten. De rest is hooguit 'geïnteresseerd'. In 2018 is nog maar wee procent niet zeer geïnteresseerd in duurzaamheid. Voor de manier waarop bedrijven sourcen kan deze ontwikkeling grote veranderingen met zich meebrengen.

Barrières
Ondanks de hoge verwachtingen op het gebied van duurzame producten en diensten, zijn er ook genoeg hindernissen die een verandering bemoeilijken. Het grootste gevaar schuilt in de korte termijndruk als gevolg van de crisis, wat het switchen naar duurzame producten en diensten lastig maakt. Een tweede gevaar zit in het gebrek aan heldere cijfers over voordelen die duurzame bedrijfsvoering met zich meebrengt. Een derde gevaar tot slot is dat bedrijven er bang voor zijn dat zij weliswaar een duurzaam concept op de markt kunnen brengen, maar de klant dit niet voldoende begrijpt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.