Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
01
10
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Economie
Soort:

Vraag naar oplossingen aanleiding voor splitsen Philips

Een andere manier van inkoop, onder meer door gemeenten, ligt aan de basis van de strategische beslissing van Philips om het concern op te knippen in twee separate bedrijven.

Het ‘nieuwe’ Philips bestaat straks uit twee aparte bedrijven. Een zelfstandig lichtbedrijf (Philips Lighting) en een bedrijf met daarin de twee andere takken (Healthcare en Consumer Lifestyle) van de Eindhovenaren ondergebracht. Volgens topman Frans van Houten hoeft Philips door de nieuwe constructie zijn aandacht niet meer te spreiden en kan het kapitaal gerichter aantrekken. Met twee “groeimotoren”, zoals hij het zelf noemt, kan Philips de kansen pakken die zich in de markt gaan aandienen.

Andere marktvraag
Iets wat minder nadrukkelijk naar voren komt, maar zeker een rol speelt, is de veranderende marktvraag naar producten in de lichtmarkt. Het gaat hier allang niet meer om het verkopen van lampen, maar het aanbieden van volledige oplossingen. In een achtergrondartikel in het FD over de nieuwe koers van Philips staat wat dat betreft iets interessants te lezen. Namelijk dat inkopers waar Philips mee te maken heeft, bijvoorbeeld gemeenten, niet meer om een simpele vervanging van armaturen vragen, maar om een oplossing om hun energierekening te verlagen en bij te dragen aan hun doelstellingen op milieu- en veiligheidsgebied. In plaats van verkoper van lampen, is Philips Lighting een aanbieder van oplossingen geworden. Met meerjarige contracten uit aanbestedingen en winstmarges die doen denken aan de consultancy.

Nieuwe marktkansen
Vergelijkbare ontwikkelingen zijn aan de gang bij Philips’ Healthcare-divisie. Tegelijkertijd veranderen ook de klantvragen in Consumer Lifestyle. Om hier beter op in te spelen, lijkt een grotere focus op specifieke markten en de vragen die hier spelen, een logische zet. Dit maakt het ook mogelijk om complexe producten te maken die een combinatie van nieuwe technologieën gebruiken en deze koppelen aan traditionele producten zoals verlichting. Bijvoorbeeld cloud computing en het ‘Internet of Things’. Van Houten verwijst daarbij naar aankondigingen van tech-bedrijven als Apple en Google over hun ambities in de persoonlijke gezondheidszorg. Als aanbieder van volledige oplossingen wil Philips nu de marktkansen pakken die zich de komende jaren gaan aandienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.