Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
01
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
2
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort:

Waarde inkoopafdeling onderschat in MKB

Waarde inkoopafdeling onderschat in MKB

De waarde van inkoop wordt nog onvoldoende erkend door midden- en kleinbedrijven (MKB), met als gevolg dat deze geld verliezen door intuïtief en op basis van een vertrouwensrelatie in te kopen. Dat stelt Bert van der Stouwe, inkoopexpert en docent Supply Management bij Hogeschool Windesheim op Briskmagazine.nl. Deze werkwijze zorgt ervoor dat er veel waarde wegvloeit uit de organisatie.

Er wordt volgens Stouwe in het MKB veel ingekocht op basis van intuïtie. “Men vertrouwt op leveranciers waar een jarenlange relatie mee is opgebouwd, zonder kritisch naar de kosten te kijken. De inkoopkosten rijzen door deze aanpak de pan uit, en besparingsmogelijkheden worden niet gezien. Dit terwijl één procent inkoopbesparing soms dezelfde waarde oplevert, als een omzetstijging van maar liefst twintig tot dertig procent. In veel bedrijven realiseert het management zich onvoldoende hoe groot de rendementsimpact kan zijn vanuit inkoopbesparing”, aldus Stouwe.

Besparingen realiseren
De inkoopexpert vervolgt: “Inkoopbesparingen zijn op veel manieren te bereiken, bijvoorbeeld door betere afspraken te maken over de leveringstijd en schommelingen in de marktprijzen in de gaten houden en daarmee te anticiperen in de planning. De inkoopbesparing kan ook bereikt worden door de kosten van de producten te drukken, maar ook de kosten van de levering en de voorraad. Dit kan het MKB meer opleveren dan dat het kost.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Anoniem | 03-04-2015 om 16:50

    Ik denk zeker dat een goede inkoop wordt onderschat! Je geeft aan dat bedrijven geld verliezen door intuïtief en op basis van een vertrouwensrelatie in te kopen. Zelfs wanneer ze wel de aandacht er aan geven, hebben ze dan wel de juiste expertise?

    Je kan wel onderhandelen over de prijs en voorwaarden, maar is dit dan per definitie de beste deal? Gaat het over de core business, dan zal de inkoper of ondernemer hier zeker het meeste van weten. Maar hoe zit het dan bij andere zaken, zoals de inkoop van energie, telefonie of bijvoorbeeld een leasecontract. Daarbij is het dan ook nog maar de vraag of een individueel bedrijf überhaupt een ‘onderhandelingspositie’ heeft!

    Door gebruik te maken van aanbestedingstrajecten en inkoopvolumes te bundelen is EKB Nederland in staat om op financieel gebied winst voor ondernemingen te boeken.
    Wij zijn een onafhankelijk facilitaire inkoop-adviesbureau, gespecialiseerd in het structureel reduceren van kosten voor MKB, middelgrote en grote organisaties.

    Graag kom ik in contact met ondernemers en inkopers die het rendement op hun facilitaire inkopen willen verbeteren. Om zo samen de mogelijkheden van een beter rendement te onderzoeken.

    Frank Daniëls
    frank@ekbnederland.nl

  • Anoniem | 04-07-2015 om 17:18

    I admire you going for 7 days. I alywas build in a day off. I know myself too well to think that I won’t need a day to veg out lol. Thanks for posting the tips those were great! Glad you had a good week, and here’s to another!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.