Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium partners

logoadjust

FIRA_briefpapier_9.indd

LogoAevesBenefit

SAP_Ariba_logo_sml

iv

Gold partners

inkoopacedemie-logo

synertrade-logo2

nic-logo

Silver partners

jcb

Logo-Ilexys-Nederlands-Transparant

12
05
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Categorie: Inkoop
Soort:

Waardecreatie en besparingen door fusie Ahold en Delhaize

Waardecreatie en besparingen door fusie Ahold en Delhaize

Ahold en Delhaize voeren verkennende gesprekken over een mogelijke fusie, zo maakten de bedrijven vandaag bekend. Analist Patrick Roquas van Rabobank geeft aan dat een fusie voor beide bedrijven positief is en dat ze onder andere zullen profiteren van elkaars inkoopbeleid. “In dit vroege stadium schatten we potentiële kostenbesparingen op ongeveer 1 miljard euro, vooral door winsten aan de inkoopkant en door besparingen op overheadkosten”, aldus de analist.

Rabobank stelt dat de grotere schaal en hoeveelheid kennis de positie en differentiatie van de supermarkten in de Verenigde Staten kunnen verbeteren. Delhaize zou daarnaast in België kunnen profiteren van de vaardigheden van Albert Heijn. Ook de online positie van de supermarkten zou kunnen verbeteren.

Kritische geluiden
Toch bestaat er niet alleen maar enthousiasme over de fusie. Roquas wijst erop dat er historisch gezien weinig bewijs is dat grote fusies en overnames in de levensmiddelenretail succesvol zijn. De fusie kan volgens hem alleen tot een succes leiden, als de culturen bij elkaar passen, de politiek beperkt is en de besturen echt samenwerken, aldus Rabobank. Zakenbank Bernstein geeft aan dat Ahold een enorm risico loopt en maar weinig kosten kan besparen. Daarvoor is de overlap tussen de activiteiten van Delhaize en Ahold volgens de bank te beperkt. Ook de analisten van de ING zijn met een geraamde kostenbesparing van 375 tot 500 miljoen euro iets voorzichtiger met hun voorspellingen.

Eerdere poging
In 2006 praatten de bedrijven ook al over een mogelijke fusie. Ahold was toen vele malen groter dan Delhaize, maar zat in moeilijke tijden. De boekhoudfraude in 2003 had het bedrijf bijna de das om gedaan. De gesprekken liepen stuk op het punt dat het veel grotere Ahold zich destijds niet kon vinden in een gelijkwaardige fusie.

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.