Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
08
13
Peter Streefkerk
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Peter Streefkerk
Dossier: Inkoopboeken
Soort:

Waarom doen we dit eigenlijk?

Zeker in de vakantieperiode of vlak erna stel je jezelf vast wel eens de vraag ‘Waarom doe ik dit eigenlijk?”. Meestal heeft dat te maken met je baan en of je het naar je zin hebt bij je werkgever. Het schijnt wetenschappelijk onderzocht en bewezen te zijn dat na de zomervakantie naar verhouding meer mensen vervolgens besluiten een andere baan te zoeken. Nu gaat het boek ‘Waarom doen we dit eigenlijk?’ van Michiel van der Molen niet over deze levensvraag. Nee, het boek gaat over de vraag waarom we projecten binnen een bedrijf of organisatie uitvoeren en welke meer dan waardevolle bijdrage een goede businesscase daar aan kan leveren.    

The businesscase drives the project
Het boek begint na het voorwoord met de voordeur van Peter en Sanne die geschilderd moet worden. Niet een voorbeeld dat je nu direct associeert met een project. Toch geeft het voorbeeld in een notedop wel de essentie weer van hoe een opdracht, een project kun je de voordeur schilderen niet eens noemen, al bij het eerste het beste probleem vast blijkt te lopen. Omdat er geen overeenstemming blijkt te zijn over de ‘waarom’-vraag. Als het bij zoiets kleins als een voordeur al fout kan lopen, is het niet verwonderlijk dat dit bij (complexere) projecten ook blijkt te gebeuren. En de actualiteit bewijst keer op keer dat het vaker voorkomt dan gedacht.

Goede businesscase is zijn geld dubbel en dwars waard
Waarom loopt het fout met projecten en hoe kun je dat voorkomen? Het boek ‘Waarom doen we dit eigenlijk?’ geeft de antwoorden. De businesscase is daarbij niet het doel. Het proces hoe je tot een businesscase komt en daar vervolgens mee om gaat staan centraal. De businesscase vormt de basis voor besluitvorming. Verder is het een krachtig middel om het leiderschap te versterken en de besturing bij een project te verbeteren. De essentie van een op alle punten kloppende businesscase geef je weer in een oneliner die een duidelijk antwoord geeft op de vraag waarom een project nodig is. Hoe je zo’n oneliner ontwikkelt komt eveneens aan bod.

Relatie businesscase en inkoop
Michiel van der Molen geeft in zijn boek eveneens het essentiële verschil aan tussen een businesscase en een businesscase-document. De businesscase is de reden waarom een bedrijf of organisatie het project wil en gaat uitvoeren. Het is de motivatie, onderbouwing of rechtvaardiging van de investering. Het businesscase document daarentegen vormt de schriftelijke vastlegging van het antwoord op de ‘waarom’-vraag met een aantal afwegingen op het gebied van kosten, baten en risico’s in relatie tot het project en de strategie. Juist daarbij is de inbreng van inkoop essentieel, omdat zij de meeste kennis en ervaring heeft op het gebied van markten, producten en diensten, kosten(opbouw) en risico’s die je loopt als je bepaalde producten en diensten aanschaft.

Eindoordeel
Alles wat je maar wilt weten over de businesscase staat beschreven in dit boek. Ondanks zijn beperkte omvang is het zeer compleet en hét boek dat je moet aanschaffen als je meer wilt weten over de kritische succesfactoren van een businesscase. De kennis en ervaring van de auteur druipt er vanaf en dat zie je terug in de voorbeelden. Behalve een goede beschrijving van het ontwikkelen (deel 1) en gebruiken (deel 2) van de business case, staat er ook veel waardevolle informatie in de bijlagen. Die bevatten onder andere een checklist businesscase ontwikkeling, een investeringsanalyse en een nuttige koppeling tussen de business case en de belangrijkste standaards op het gebied van project- en programmamanagement.

Beoordeling: *****

Aanvullende literatuur

  • 101 gouden tips voor de business case – Erwin Rademaker
  • Projectmatig werken – Gert Wijnen, Willem Renes, Peter Storm
  • Checklists voor succesvol projectmanagement – Nicole Bremer-Ammann
  • De kleine PRINCE2, Gids voor Projectmanagement –  Mark van Onna, Ans Koning
  • Beter (be)sturen met businesscases – Verdonck Klooster & Associates

Boekgegevens
Auteur:
Michiel van der Molen studeerde Bouwkunde, Spaans en ICT. Hij is gefascineerd door verandering en vooral door de verbinding van de harde met de zachte elementen en de wisselwerking tussen het planmatige en het onplanbare. Hij heeft ervaring met veranderinitiatieven op het gebied van stadsvernieuwing, ICT en organisatie in de rol van opdrachtgever, project- en programmamanager, adviseur, trainer en auditor. Daarnaast heeft hij een aantal jaren leiding gegeven aan projectmana-gers. Hij werkte in Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk. Sinds 2007 houdt hij zich als zelfstandig adviseur bezig met de verbetering van de besturing van veranderinitiatieven.

Nederlandstalig | Gebonden , 142 blz.
Van Duuren Management | 2e druk, 2013 | EAN: 9789089651570

Bestellen
'Waarom doen we dit eigenlijk? ' is verkrijgbaar bij www.managementboek.nl en uit voorraad leverbaar. Klik hier om het boek te bestellen.

Meer managementboeken
Klik hier voor de managementboeken in uw vakgebied. 

De collectie wordt dagelijks aangevuld met de nieuwste titels.
Peter Streefkerk
Door Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Volg Peter op Twitter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.