Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
19
05
14
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Koos Plegt
Dossier: Inkoop
Soort:

Wageningen UR verlegt focus in inkoop

Een andere samenstelling van aanbestedingsteams en toetsingen bij de interne klant tijdens het proces moeten inkopen op waarde meer mogelijk maken bij Wageningen UR. De onderzoeks- en onderwijsinstelling is hier intensief mee aan de slag gegaan.

Na de fusie waaruit Wageningen UR zo'n tien jaar geleden uit ontstond, lag de focus er op inkoopgebied vooral op uniformiteit, efficiency en kostenbesparing. De laatste jaren komt deze echter steeds meer te liggen op het verhogen van de kwaliteit voor de (interne) klant. In de meest recente Facility Management Magazine is aandacht voor de manier waarop de onderwijs- en onderzoeksorganisatie hier vorm aan geeft. Pim van Benthem, hoofd van de afdeling Inkoop, stelt dat zijn organisatie verder is dan de gemiddelde inkoop in afdelingsland door met de klant te kijken naar de waarde van kwaliteit.

Gunnen op waarde
Traditioneel is inkoop vaak de eenheid die het aanbestedingsproces administratief begeleidt. Inkoop bij Wageningen UR daagt de interne klant echter uit om haar te overtuigen van de noodzaak van bepaalde keuzes. Om het denkproces in aanbestedingsteams anders vorm te geven, is gekozen voor een Gunnen op Waarde-systematiek.

Sinds enige tijd werkt de universiteit met multidisciplinaire inkoopteams, waarin verschillende disciplines vertegenwoordigd zijn. Gedurende het proces toetst dit team bij de klant of het tijdens de aanbesteding van een contract op de goede weg is. "Als inkoop willen we niet voor mensen denken", stelt Van Benthem. "Wel willen we hen helpen met voorsorteren."

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.