Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
05
10
15
Inge Norbruis
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
4
Door Inge Norbruis
Dossier: Column
Soort:

Wat bedrijven van Marktplaats.nl kunnen leren

Nederland telt zeventien miljoen inkopers. Een paar keer per week naar de supermarkt, op tweede Paasdag naar de woonboulevard en rondom een verhuizing regelmatig naar de bouwmarkt. Uiteindelijk wil iedereen de beste deal. Gek genoeg kunnen bedrijven nog veel leren van de gemiddelde huis-tuin-en-keuken inkoper. Het levende bewijs: Marktplaats.nl.

Per maand bezoeken zes miljoen Nederlanders Marktplaats.nl. Zestig procent tussen 20 en 49 jaar ‘komt’ er regelmatig. Om er een racefiets te kopen of verkopen, voor een (bijna) nieuw TV-meubel, een (net niet) nieuwe televisie of de verkoop van een auto. Alles gaat er over de digitale toonbank, van nieuw tot oud, van modern tot klassiek. Marktplaats is er voor alles en iedereen.

De meeste inkopers gaan er zorgvuldig te werk. Een scala aan factoren wordt afgewogen voordat er wordt overgegaan tot een aankoop. De belangrijkste tien:

1. Afstand
Voor een nieuwe blender rijd je niet van Limburg naar Groningen. Dat kost veel tijd en geld (brandstof). Geen duurzame oplossing. En wat doe je als er problemen zijn? Wel zo prettig als je nog eens in conclaaf kan met de verkoper. In de regel geldt: hoe dichterbij, hoe beter.

2. Vervoer
De opties voor een nieuw TV-meubel zijn eindeloos. Duizenden zoekresultaten kunnen je doldraaien. De zoekresultaten filteren op afstand (een straal van 25 kilometer om je huis) doet dit aantal al flink slinken. Maar hoe krijg je het TV-meubel uiteindelijk in je huis? Heb je alleen een fiets tot je beschikking? Kun je een auto lenen, of misschien een aanhanger? Past het meubel door je trapgat? Als het een beetje tegenzit kan een op het eerste oog fantastische deal heel wat minder mooi uitpakken.

3. De verkoper
Wie is de verkoper van de tweedehands auto die je op het oog hebt? Is hij betrouwbaar? Waarom verkoopt hij de auto? Vind ik slechte reviews over de verkoper? Kortom: we willen zeker weten dat we te maken hebben met een betrouwbare partij.

4. Onderhoud
Je zoekt een maaimachine om je gazon kort te houden. De opties zijn legio. Motorisch of elektrisch? De motor heeft meer kracht, elektrisch is duurzamer. De motor heeft geen snoer en dus meer vrijheid, terwijl elektrisch stiller is. Keuzes, keuzes. Een belangrijk aspect voor veel mensen: onderhoud. Hoe groot is de kans dat je over een jaar (of nog eerder) bij de plaatselijke monteur op de stoep staat?

5. Het model
Je wil een goede deal. Dichtbij, goed te vervoeren, van een betrouwbare verkoper, onderhoudsvriendelijk, maar ook een model van deze tijd. De schrik van velen: met een nieuwe aankoop binnen no-time alweer hopeloos achterlopen. Kortom: mensen kopen als het enigszins kan met de nieuwste trends in hun achterhoofd.

6. Kwaliteit
Kwaliteit is een belangrijke voorwaarde voor veel kopers. Met een (bijna) nieuwe racefiets wil je moeiteloos de Mont Ventoux op kunnen rijden. Zonder bij één keer aanzetten direct door de tandwielen heen te trappen. Dat betekent: degelijke materialen en een fatsoenlijke bouwkwaliteit. Goed controleren dus.

7. Duurzaamheid
Voor steeds meer Nederlanders een belangrijke pijler: duurzaamheid. Een nieuwe brommer kan aan alle hierboven genoemde voorwaarden voldoen, maar met een verbruik van 1 op 1 zit je, los van de kosten, net even wat minder lekker op het zadel. We denken, gelukkig, steeds meer aan de flora en fauna om ons heen.

8. Prijs
Onoverkomelijk: de prijs. De meeste Nederlanders willen veel voor weinig. Of in ieder geval niet teveel betalen. Dat betekent: marktonderzoek, kijken bij de concurrentie en alles goed afwegen. Is de boot dit bedrag waard? Het liefst betalen we altijd net iets minder.

9. De betaling
Alle voorwaarden zijn zorgvuldig overwogen: prijs, kwaliteit, duurzaamheid, afstand, vervoer, de verkoper, onderhoud en het model. De deal is ophanden, maar hoe kan er betaald worden? Een aanbetaling, voordat er iets is geleverd, doe je liever niet. Liever betaal je met PayPal of Creditcard, aangezien je dat enkele garanties geeft. Nog liever betaal je eerst een deel, en later, als alles in orde blijkt, de rest.

10. Te mooi om waar te zijn
Goedkoop is duurkoop, is een bekende vuistregel. Voor veel deals geldt: lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is dat het vaak ook. Alles heeft zijn prijs. Prijsverschil zal ergens terug worden gewonnen, omdat kopers geen verlies willen maken. Loop alle facetten nog eens na. Waar zal je waarschijnlijk op inleveren? De kwaliteit, een gedateerd model? Is er direct onderhoud nodig?

Lang verhaal kort: Nederlanders gaan zeer zorgvuldig te werk als het om inkoop gaat. Waarom worstelen dan nog steeds veel bedrijven met het optimaliseren van inkoop? Blijkbaar zijn we van nature minder zorgvuldig of betrokken als het ons eigen geld niet is. En dat terwijl de externe uitgaven van bedrijven jaar na jaar toenemen. Des te meer reden om juist wél afgewogen in te kopen. Met duidelijke afspraken over rollen en verantwoordelijkheden en het monitoren van de resultaten kom je al een heel eind. Een andere tip: doe net alsof je je eigen geld uitgeeft. Wedden dat je zorgvuldig te werk gaat?

Inge Norbruis
Door Inge Norbruis
Inge Norbruis is Managing Consultant en sinds 2002 werkzaam bij Emeritor. Na haar Marketing opleiding heeft zij een groot aantal jaren bij Philips gewerkt in de inkoopfunctie. Als programmamanager en categoriemanager MarCom zorgt zij samen met medewerkers van Emeritor en de klant voor inkoopresultaat.

Reacties:

  • Poul van Hooijdonk | 05-10-2015 om 15:17

    Dtdat zouden meer mensen (lees bedrijven) moeten doen.

    Ik heb een keer mogen meemaken hoe, bij een PC prive project, mensen aan het puzzelen waren welke PC ze nu via het bedrijf zouden kopen. Zo slim, zo scherp en to the point.
    Dat was dus bij een EPC bedrijf in de offshore, je weet wel olie en gas gerelateerde zaken; engineering, specificeren, inkopen en alles op een werf installeren.

    Ik kon het niet laten eens te opperen, als mindset: laten we dit project nu zo scherp gemotiveerd, uitgekiend specificeren en logisch inkopen als met PC-prive, of zoals omschreven in deze blog over marktplaats. m.a.w. Koop alsof het je eigen geld en belang is.

  • Neville Blijham | 06-10-2015 om 14:59

    Beste Inge, helemaal eens met je analyse, zeker de opmerking over Eigen geld versus geld van de firma ofwel iemand anders. Andermans geld uitgeven is altijd makkelijker. Dus ja doe net of het je Eigen geld is. Anderzijds ook oppassen dat je hierin niet te strak in de leer bent, soms moet je ook durven investeren om een besparing te realiseren. Kosten voor de baat uit. Het is dus altijd de voor en tegens per keer afwegen.

  • Ted Knoester | 15-10-2015 om 09:56

    Beste Inge, Inderdaad iedereen kan inkopen. Dat betekent vaak eindeloze discussies met managers omdat ze denken het beter (goedkoper) te kunnen dan inkoop. Wat ze vergeten is dat het gaat om de Total Cost of Ownership. Dat het gaat om het totaalplaatje. Dat het vaak gaat om een langere termijn relatie. Zij zien alleen die ene deal. Korte termijn denken dus. Maar inderdaad alle Nederlanders zijn inkopers.
    Ted Knoester

  • Fred Wittmaekers | 20-10-2015 om 22:50

    Beste Inge,
    Even een paar nuanceringen bij deze analogie. Als consument koop je iets omdat je het graag wilt hebben. Als bedrijf koop je iets (als het goed is) omdat je denkt dat het bij gaat dragen aan het invulling geven aan het bestaansrecht van de organisatie (geld verdienen aan klanten of budget beschikbaar krijgen via de politiek). Daar zit een levensgroot verschil tussen. In het eerste geval wil je er zo min mogelijk geld aan kwijt zijn, in het tweede geval zou je moeten streven naar een positieve invloed op jouw bestaansrecht. Meer uitgeven kan dan zelfs een optie zijn.

    Maar in dit artikel komt de traditionele visie op inkoop naar voren: als een goed huisvader omgaan met beschikbaar gestelde middelen; geld uitgeven alsof het van jezelf is; de inkoopafdeling als een soort financieel ethisch geweten van de organisatie. Maar dat is de inkoopafdeling helemaal niet. Dat is een taak die men zichzelf heeft toegeëigend. Als de leidinggevende van de budgethouder het prima vindt dat deze het budget er helemaal doorheen jaagt, waarom zou een inkoper zich daar dan druk om moeten maken? Die budgethouder accepteert die “kritische” houding van de inkoper helemaal niet. En terecht; daar hebben ze nou net hiërarchische lijnen voor bedacht.

    Wat we echter wel van consumenteninkoop kunnen leren, is dat we ons moeten realiseren dat ook de consumenteninkoper primair emotioneel gedreven een keuze maakt (ik wil een Rolex horloge) en vervolgens de rationele weg bewandelt om de beste deal te krijgen (prijsvergelijking etc.). Maar geeft een Rolex nu echt beter de tijd aan dan een klokje van de Hema? Daar gaat het dus niet om.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.