Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
15
09
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
6
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Inkoop
Soort: ,

‘Wat heb ik fout gedaan dat ik naar inkoop moet?!’

“Wat heb ik fout gedaan dat ik naar inkoop moet?!”, antwoordde Willem van Oppen, toen nog werkzaam als Executive Vice President van de joint venture van DSM in Japan, verontwaardigd op de mededeling van de Vice President van DSM. “Ik zou de leiding krijgen over een grote businessunit. Daarvoor had ik een afspraak met de Vice President. Ik zat bij hem aan het ontbijt en zonder blikken of blozen zei hij: ‘Jij gaat inkoop doen’. Ik zag toen zo wit als dit papier”, zegt Van Oppen, wijzend naar een blaadje voor hem.

Van Oppen had naar eigen zeggen alle vooroordelen die je maar kunt hebben over het inkoopvak. “Dat ik naar inkoop moest, vond ik helemaal niets. Ik vocht tegen het vooroordeel dat ik over inkoop had. Ik had namelijk wel eens met inkoop te maken gehad. Zij kwamen mij vertellen wat ik wel of niet mocht doen. Ook toen ik in een joint venture zat.”

Roer inkoop omgooien
Toen Van Oppen zijn carrièreswitch eenmaal had geaccepteerd, werd het zaak het roer van de inkoopfunctie drastisch om te gooien. “Mijn insteek was en is dat met kostengedreven inkopers ik niet in staat ben om innovaties uit de markt te halen. Dit was de crux van de verandering die ik toen heb ingezet. Ik heb mensen uit marketing, sales en research naar inkoop gehaald. Met deze variatie aan mensen konden we de leveranciers mobiliseren, zodat zij in de hele keten mee gingen draaien en bijdroegen aan de bedrijfsdoelstellingen.”

Dienstbaar opstellen
Inmiddels heeft Van Oppen een hele inkoopcarrière achter zich en is hij sinds 2009 eigenaar van Provoque Consulting. Veel organisaties hebben vergelijkbare vooroordelen over inkoop. Hoe kunnen ze dezelfde ommekeer maken als Van Oppen? “De inkoper moet niet met zijn eigen jargon de organisatie doorgaan, maar zou zich dienstbaar op moeten stellen en de taal van de business moeten spreken. De inkoper kan zichzelf de vraag stellen hoe hij kan bijdragen aan het realiseren van de business doelstellingen. Dan gaat die ommekeer gemakkelijk. Het gaat vaak mis door de drang van inkoop om zichzelf te etaleren.”

Alle inkoop in mijn winkel
“Vaak zie ik nog dat CPO’s met trommels het bedrijf rondgaan en roepen: ‘Alle inkoop moet in mijn winkel’. Als de business inkoop goed zelf kan doen, waarom zou je het dan naar inkoop toetrekken? Je moet aan de afdelingen duidelijk maken, dat hun inkoop niet perse in jouw club moet gebeuren, maar dat je alleen wilt dat het op een professionele manier gebeurt. Help de organisatie met het proces”, adviseert Van Oppen.

Spreek de taal van stakeholders
Vooral marketeers gaan direct steigeren als er een inkoper in aantocht is. “Marketeers zijn hele creatieve mensen. Inkopers zijn daarentegen heel gestructureerd en procedureel. Je moet iemand naar inkoop halen die naast gestructureerd en procedureel, ook creatief is en de marketeers begrijpt. Iemand die bereid is met de marketeers mee te kijken, zonder belerend over te komen. Iemand die de taal en vakjargon van de marketeers begrijpt en dat vertaalt naar inkoop. Door het op deze manier rustig aan te pakken, kun je als inkoper gaandeweg een keer advies geven.”

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Reacties:

  • Peter_Inkoopadviezen | 15-09-2015 om 16:28

    Op de foto is geen baard te zien…

  • Anoniem | 15-09-2015 om 20:19

    Zou het kunnen dat als je aan inkopers allemaal Nevi (ipv bv “gewoon” HEAO, bedrijfskunden etc) vraagt je dus een eenheidsworst creeert?

  • Anoniem | 15-09-2015 om 21:03

    Goed artikel, Pragmatische procesbegeleiders die zich zowel in de private als publieke markt kunnen bewegen!

  • Michael Otto | 16-09-2015 om 09:10

    leuk artikel, geeft aan dat business focus belangrijk is! Wat wil de uiteindelijke eindklant? De inkoopbenadering dient daarop afgestemd te zijn.

  • Anoniem | 17-09-2015 om 08:49

    Leuk geschreven. Fijn dat ik (terecht) opnieuw de spiegel krijg voorgehouden als inkoper.

    Jos Brands

  • Anoniem | 22-12-2015 om 17:16

    Wat is dit voor onzin:
    “Als de business inkoop goed zelf kan doen, waarom zou je het dan naar inkoop toetrekken? Je moet aan de afdelingen duidelijk maken, dat hun inkoop niet perse in jouw club moet gebeuren, maar dat je alleen wilt dat het op een professionele manier gebeurt.”

    Hoe bepaal je dat die business zelf prima in staat is om zelf de inkoop te doen als je blijkbaar niet zelf in staat bent om een professionele inkooporganisatie op te zetten / te runnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.