Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
26
02
Peter Kamphuys
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
1
Door Peter Kamphuys
Dossiers: Column, Opinie
Soort:

Wat is er mis in wervingsland?

Als ik een blog op recruimentmatters.nl mag geloven zijn er op dit moment circa 6900 commerciele arbeidsbemiddelaars actief in Nederland. Van groot tot klein, van functioneel specialist tot sectorspecialist tot generalist, met landelijke, regionale of lokale dekking, gespecialiseerd in MBO, HBO of WO of een combinatie hiervan, enz. enz. Hoe dan ook, dat zijn er nogal wat als dit getal enigszins klopt!!! Ik heb ook informatie proberen te vinden over het aantal (corporate) recruiters in Nederland maar dat blijkt onmogelijk te achterhalen. Alleen de commerciële site Experteer doet een uitspraak dat er meer dan 10.000 (corporate) recruiters uit Nederland actief zijn op hun site. Nu ben ik niet snel geneigd om dit soort commerciële en niet-toetsbare uitspraken van een jobboard te geloven maar dat het er vele duizenden moeten zijn zal denk ik niemand betwisten. Als je daarnaast een blog op HR-base moet geloven waren er begin 2009 al meer dan 2000 freelance recruiters actief en wij weten met zijn allen dat de trend naar flexibilisering alleen maar is toegenomen de afgelopen jaren dus zal dit aantal inmiddels ook flink groter zijn. Al met al zijn dat bij elkaar ook een ongelooflijk aantal freelance en vaste recuiters voor ons klein landje!!

Het zal ook niemand ontgaan zijn dat het in wervingsland een ware vechtmarkt is tussen arbeidsbemiddelaars in deze periode van economische malaise waarin het aantal interessante vacatures schaars is. Tel daarbij op dat recruiters de opdracht meekrijgen om waar mogelijk wervingsfees van arbeidsbemiddelaars uit te sparen of te drukken (kostenbesparingen zoals wij inkopers dat kennen en propageren) en dan is het makkelijk te begrijpen dat vele bemiddelaars moeite hebben om het hoofd boven water te houden. En toch, ondanks deze slechte marktsituatie, blijven er nog altijd met flinke regelmaat nieuwe spelers hun deuren openen in de arbeidsbemiddelingsmarkt. Men denkt met weinig inspanning een leuk graantje te kunnen meepikken in een sector waarvan men de indruk heeft dat er “gemakkelijk” veel geld te verdienen is. Het enige wat je hoeft te doen is immers een CV met een vacature te matchen en bingo, de kassa rinkelt? Uiteraard is dat niet waar en daar komt men gauw genoeg achter: de meeste starters houden het binnen 1 tot 2 jaar weer voor gezien en verdwijnen een stuk geruislozer en zeker zonder de tamtam waarmee ze de markt betraden. Degenen die wel (kunnen) doorzetten blijken meestal hun ambitieuze plannen niet te kunnen waarmaken en blijven steken op het niveau van 1 tot 4 medewerkers en moeten keihard werken om de tent draaiende te houden. Het echte MKB dus. Al met al niet zo verwonderlijk als jij je in een markt begeeft met zoveel concurrenten.

Ook internet doet een duitje in het zakje van de huidige malaise voor de commerciële arbeidsbemiddelaars. Het wervingslandschap in Nederland is de laatste jaren sterk veranderd: online heeft print dankzij de crisis in 1 kort jaar (2009) compleet verdrongen voor vacatureplaatsingen en de rol van jobboards is door ‘social media’ nu ook inmiddels sterk aan het afkalven. Nu ben ik echt geen expert wat betreft de impact van ‘social media’ maar wat mij toch enorm verbaasd is hoe klakkeloos vele recruiters verkondigen dat ‘social media’ het antwoord is op ieder denkbaar wervingsvraagstuk. Het is alsof iemand een nieuwe bijbel voor recruiters heeft geschreven en niemand in de recruitment gemeenschap aan de waarheid ervan durft te twijfelen, laat staan een kritische noot durft te plaatsen hoe succesvol social media nu echt is. Het nieuwe “bijbelcredo” wat ik van vele recruiters hoor kan ik kort samenvatten: “kandidaten kunnen wij zelf uistekend vinden via ons netwerk en dankzij social media, dus hebben wij geen bureau nodig”.

Maar als dat echt zo is, waarom zijn er dan nog altijd 6900 arbeidsbemiddelaars actief, komen er steeds nieuwe bij en worden bureaus zoals de onze nog steeds veelvuldig ingeschakeld?

Het antwoord is zoals altijd simpel en voor de hand liggend: ook social media heeft zijn beperkingen. Ja, het is een nieuwe, snelle vorm van communiceren naar een nog steeds uitdijende en potentieel interessante doelgroep. Om maar de een van de grotere te pakken: zo heeft Linkedin volgens eigen opgave ruim 3 miljoen leden in Nederland en ruim 200 miljoen wereldwijd. En ja, je boekt er ook wel wervingssuccessen mee en je kunt je vacature heel breed verkondigen. En ja, het is ook een grote bibliotheek waarin je veel kunt vinden qua CV’s. Maar hoe mooi dit allemaal ook is, het is geen toverdoos. Het blijft uiteindelijk een communicatiemedium en een immens groot archief waarin je heel veel speur- en spitwerk moet doen om te vinden wat je zoekt. Net zoals in het pre-social media tijdperk is het maar de vraag hoeveel reacties je krijgt, of de kandidaten geschikt zijn en moet het echte matchingswerk na ontvangst van reacties nog altijd doorlopen worden. En niet te vergeten: lang niet iedereen heeft een profiel op Linkedin. En dus blijkt dat de commerciële arbeidsbemiddelaars noodzakelijk blijven, alhoewel recruiters dat niet graag willen horen, laat staan verkondigen.

Om terug te komen op de vraag boven de column (wat is er mis in wervingsland?): eigenlijk niet veel. We zitten nu eenmaal in een economisch slappe periode met weinig vacatures en daarin hebben arbeidsbemiddelaars het traditioneel altijd zwaar. Zeker in een land als Nederland waarin deze sector zwaar verzadigd is met partijen. Ook social media zullen het landschap in wervingsland niet zo radicaal veranderen als wat de guru’s nu al jarenlang proberen te verkondigen en wat niet uitgekomen is. De bureaus die meebewegen met deze nieuwe ontwikkelingen en die klantfocus (customer intimacy) en het daadwerkelijk leveren van toegevoegde waarde en kwaliteit (o.a. door goede netwerken onderhouden en kandidatenkennis) hoog in het vaandel blijven houden, zullen ook deze barre tijden overleven.

Peter Kamphuys
Door Peter Kamphuys
Peter Kamphuys is oprichter en partner bij InQuest.

Reacties:

  • Anoniem | 17-12-2013 om 13:26

    z

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.