Inloggen
Login met InkopersCafé account Account aanmaken

Premium logo's

Premium logo's

Premium partners

Sidebar premium

Sidebar premium

Gold partners

Sidebar gold

Sidebar gold

Silver partners

Sidebar silver

Sidebar silver
08
07
15
Nancy van Bemmel
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Door Nancy van Bemmel
Dossier: Duurzaam inkopen
Soort:

Wat is jouw ‘plofkip’?

“Kijk binnen het bedrijf met het management, maar zeker ook met de werknemers, naar wat jouw ‘plofkip’ is”, stelt Niels Dijkman (hoofd duurzaamheid corporate banking) van ABN AMRO. “Waar kunnen stakeholders potentieel een vergrootglas op leggen en hoe kan je negatieve impact hierover mitigeren?” Ga om dit op te lossen regelmatig met leveranciers, klanten en werknemers in gesprek, adviseert ABN AMRO. Ze zijn allemaal relevant voor het zetten van de volgende stap in de duurzaamheidsambitie.

Om mensen in beweging te krijgen is het belangrijk om concrete doelen te stellen, die tot de verbeelding spreken en meetbaar zijn. “C&A wil in 2020 kleding van honderd procent duurzaam katoen maken”, vertelt Dijkman. “Als dat voor negentig procent lukt, dan wordt de wereld daar een stuk beter van. De concrete ambitie is essentieel om je strategie aan te passen en de relevante tussentijdse stappen naar die ambitie te zetten.”

Klein beginnen
Stappen zetten in duurzaamheid lijkt vaak een veelomvattende klus. Eén stap leidt al gauw tot het inzicht dat het op een ander vlak ook beter kan. “Wanneer je teveel in één keer wil, is de kans groot dat mensen afhaken. Het is goed om klein te beginnen. Water en energie besparen in productieprocessen kan mensen op het juiste spoor zetten. Eenmaal hun blik gericht op het onderwerp, komen nieuwe, minder voor de hand liggende oplossingen dichterbij”, vervolgt Dijkman. “De crux blijkt om die kleine stappen elkaar, door goed leiderschap, te laten opvolgen tot de stip op de horizon.”

Green washen
Verduurzaming is populair tegenwoordig. “Niemand is er tegen, dus doen merken hun best om een groen imago op te bouwen. Belangrijk is het verschil tussen echt verduurzamen en ‘green washen’. ‘Green washen' is het alleen inzetten op een groen imago zonder de achterliggende inhoud. Een dilemma waar retailers mee worstelen”, stelt Dijkman. Hoe voorkom je dit? “Uitingen naar de buitenwereld moeten goed aansluiten op de daadwerkelijke activiteiten. Duurzaamheid maakt klanten blij en dat levert het bedrijf veel eerlijke én positieve reclame op.”

 

Nancy van Bemmel
Door Nancy van Bemmel
Nancy van Bemmel is een gedreven journalist. Voor Inkopers-café zet ze zich graag in om inkopers snel van het allerlaatste nieuws te voorzien. Heeft u tips voor Nancy? U kunt haar mailen via: nancy@inkopers-cafe.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.